Nu har inte Myosotis varit här sen i går lunch, kanske har de stängt av henne helt från omvärlden?

Ska man ringa nånstans, 112 kanske?
CITAT (Rosmarin @ 24-07-2009, 12:19)

Här i Frankrike är det inte heller klokt vad telefonoperatörerna kan hitta på. Vi har sedan ett par år lämnat France télécom (motsv. Telia) och har nu ett abonnemang som heter Alice. Funkar bra för det mesta här hos oss, men vi känner andra som det inte fungerar för och som varit utan telefon i långa perioder. Hos min granne t.ex. Hon kom hit och bad att få låna telefonen för att kunna felanmäla. Då blev det komplicerat värre eftersom de inte ville ta hand om felsökning av ett annat abonnemang än det som man ringde upp ifrån.
De tyckte att hon skulle gå hem till sig och samma visa där, dra ur kontakterna mm. och ringa igen om det inte fungerade. Hon hade inte mycket kvar på sitt kontantkort heller så att ringa från mobilen och förklara allt detta en gång till för en annan person skulle inte heller gå. De hade inte rätt att ringa upp henne på hennes mobiltelefon det var deras företagspolicy, inte heller gick det att bli kopplad direkt till samma person igen, det var en stor växel med hundratals telefonister.
Ett problem då vi bytte operatör var att vi inte längre fick stå med i telefonkatalogen, vilket är mindre lyckat då vi har ett företag. Vi kontaktade France Télécom och de sa att jo, vi kunde komma med i telefonkatalogen igen, inga problem. Det kostade 700kr.

Vi accepterade dock, eftersom kunderna började tro att vi hade stängt butiken när de inte längre hittade oss i katalogen.
Vi hade rätt till dels de vanliga vita sidorna (rosa sidorna är det väl i Sverige) samt gula sidorna. Bara de vita gick inte.
Under de gula skulle vi välja två rubriker. "Konsthantverk,keramik" blev den ena och sedan diskuterade vi länge med dem huruvida vi hade rätt eller inte till en rubrik som heter "Art de la table" (Konst för bordet eller serviser och bordsdekorationer lite finare uttryckt) . Till sist sa de att ert firmanummer tillåter er inte att välja art de la table men eftersom ni insisterar så okej då. Detta råkar vara den exakta definitionen av vad vi tillverkar i yrkesregistret så varför vi inte hade rätt till detta förstod vi inte alls. Förrän katalogen kom ut och vi såg till vår stora fasa att istället för att ha satt vårt företagsnamn under "Art de la Table" hade de i de vita sidorna satt in vårt företagsnamn en gång felstavat och en gång som "Art de la Table" tel: 03.... Kul att betala 700kr för att bli kallad något som man inte heter och fortfarande inte bli hittad av kunderna.
Dessutom var de väldigt otrevliga när vi ringde dem för att meddela att detta tänkte vi då inte betala för. Plötsligt från att ha varit relativt trevlig till en början så förstod mannen i andra änden plötsligt inte alls vad jag sa när jag kommit till mitt ärende "jag förstår faktiskt inte vad ni säger madame, ni är väl utlänning..."
Ja, and so what

, jag klarar mig fint och får ofta komplimanger för att min franska är god.
Till slut i denna röra fick min man tala med direktören och då framkom det att de skulle gå tillbaka i sina inspelningar för att se vad som verkligen hade sagts under avtalets utformande. Inspelningar? "Ja, alla samtal mellan kunder och våra telefonister spelas alltid in och arkiveras i X antal tid." Intressant att veta... Är det så i Sverige också?
Ett tips kan vara för er som har problem i Sverige med era avtal t.ex med Optimal att kolla upp vad
hemförsäljningslagen säger om sådana avtal. Denna lag omfattar även telefonförsäljning.
Ett globalt problem detta, tydligen. Vad trist! Ja jag tror att det oftast spelas in, det är en röst som säger att de spelas in (ofta säger de i utbildningssyfte), när man ringer till Siba, Telia osv.