Full version: Optimal Telecom
Myosotis
Det måste vara ett skämt!! Jag sitter här och vet inte om jag ska skratta eller koka av ilska. Förra fredagen slutade telefonen att fungera efter att de hade jobbat på grannens ledning. Jag märkte det inte förrän på lördagen. Kontaktade Optimal Telecoms kundservice på nätet (tur att internet fungerar!!) och bad dem att åtgärda felet. Förra tisdagen kom svaret: "För att kunna hitta ditt abonnemang i våra register behöver vi kundnummer eller personnummer. Återkom med någon av dessa uppgifter, så kan vi hjälpa dig." Varför kan de inte gå på telefonnumret?! d010.gif Lånade en mobil också och både pappa och jag ringde vid flera tillfällen men fick bara "slingriga" svar. De hörde aldrig av sig fast de lovade att göra en felsökning och sen ringa på mobilen. Det finns vissa gränser för hur mycket man orkar bråka med dem så vi lät det vara och var utan telefon hela påskhelgen också. Igår kom det äntligen någon (efter 1½ vecka!!), klättrade upp i en stolpe och efter 2 sekunder fungerade telefonen igen. Nyss fick jag följande mail från dem:

Nyligen efterfrågade du personlig hjälp från vår online-supportavdelning. Nedan finns en sammanfattning av din förfrågan och vårt svar. Om problemet inte har lösts kan du öppna det igen inom 7 dagar. Vi är glada att kunna stå till tjänst. rotfl.gif

De vet inte ens om att någon har lagat ledningen. duh.gif "Glada att kunna stå till tjänst"! rotfl.gif De fick återigen ett mycket ovänligt och sarkastiskt svar och ett hot att vi kommer att byta tillbaka till Telia, fast de verkar inte bry sig. Men efter allt man har hört så är väl Telia ännu värre? Men på deras hemsida kan man i alla fall felanmäla sitt telefonnummer direkt istället för att behöva springa ut i skogen med en mobil.

Har ni erfarenheter av Optimal Telecom? Hittils har jag egentligen tyckt att de har varit bra, de ringer t.o.m. ibland och frågar rent allmänt om jag är nöjd.
Myosotis
Äääh... va?! confused.gif Nu skickade de samma mail en gång till! blink.gif

Nyligen efterfrågade du personlig hjälp från vår online-supportavdelning. Nedan finns en sammanfattning av din förfrågan och vårt svar. Om vi inte hör något från dig inom 48 timmar så utgår vi ifrån att ditt problem är löst. Vi är glada att kunna stå till tjänst.

Det verkar som om det bara är robotar som jobbar där...
Pia L
Jag har erfarenhet av Optimal telecom, tyvärr inga trevliga erfarenheter angry.gif
Det hela började förra sommaren, det ringde upp en tjej från Optimal telecom som talade om för mig att eftersom jag ringer så lite så hade hon ett "kanonerbjudande" om jag gick över till dom.....jag var mycket tveksam då jag haft dåliga erfarenheter av telefonförsäljare tidigare.
Jag upplyste henne om att jag inte hade bott i min lägenhet så länge och därför trodde att jag satt fast i någon sorts bindningstid med Telia, men det sa hon att jag inte gjorde, utan att man när som helst kunde byta leverantör.
Jag var fortfarande tveksam. men hon sa att hon skulle ordna allt så jag skulle inte behöva bekymra mig för något, allt skulle gå automatiskt.
Sagt och gjort, jag nappade på hennes erbjudande på ett lågt månadspris för abonemanget, jag hade ju "inget att förlora, bara att vinna" på det som hon sa.
Chocken kom väl när två räkningar damp ner månaden efteråt, en från Optimal telecom på dom utlovade 89:-....jaja, jag vet att det inte är mycket att bråka om....men andra räkningen var från Telia för brutet avtal!!!
Den var på runt 800:- ,inte så mycket för dom som har mer än existensminimum, men för mig utgjorde den 20% av min pension crying.gif
Jag ringde omgående upp Optimal telecom och ifrågasatte hur jag kunde få denna räkningen från Telia när tjejen som ringt lovat att det inte skulle bli så.
Till svar fick jag att det var upp till mig att kontrollera hur lång bindningstid jag hade hos Telia, det spelade ingen roll att jag påtalade att det var HON som sa att det skulle gå automatiskt och att man numera får byta när man vill, killen från Opåtimal telecom blev bara otrevligare och otrevligare ju mer jag förklarade hur övergången hade gått till.
Det slutade ialla fall med att jag sa till honom att jag ville att dom skulle byta tillbaks mitt abonemang till Telia och han svarade gör som du vill.
Månaden därpå ramlade nästa räkning ner från Optimal telecom, jag ringde igen och talade om att jag bett att få byta tillbaks till Telia.....det har vi ingen notering om svarade den jag fick tag i då.... blink.gif
Kan du ta och notera det NU då sa jag och bad även att dom skulle makulera räkningarna då jag ansåg att dom kunde SE att jag inte hade använt telefonen alls sen tjejen ringde på sommaren, han lovade att så skulle ske.
Månaden därpå var det samma visa, räkningen kom punktligt, tillsammans med en inkassoräkning från densamme......SUCK!!!
Jag ringde igen och fick då veta att man inte kan byta leverantör via telefonen utan det skulle jag behöva maila om, det är nu gjort, men räkningar och inkassokrav ramlar lika så förbannat in varje månad rtfm.gif
Det GÅR tydligen inte att få dom att förstå att jag inte VILL ha dom som leverantör, än mindre att få dom att förstå att jag inte längre BOR där telefonen är inkopplad.
Det kommer att sluta med att JAG kommer att få stå för nästkommande hyresgäst telefonräkningar eftersom dom vägrar att ta bort abonemanget.....Förbannde sopprötter!!!!
Wilmer
Jag kräks bara jag tänker på abonnemang, bindningstider och erbjudanden. Har också råkat ut för flera försäljare som ljuger skjortan av sig för att sälja, mest irriternade har jag fallit för Telia och Siba. Räcker inte med att säga aldrig mer, men jag försöker. Att man själv ifrågasätter hjälper ju inte när de glatt ljuger på och man är naiv nog att tro dem. ranting.gif
Myosotis
thumbdown.gif Vilken skräckhistoria, det låter ju inte klokt. Så kan de väl inte göra! ranting.gif 800:-, det är ju jättemycket! Och hon hade lovat dig angry.gif men vad hjälper det om man inte har skriftligt bevis.
Det kanske kan bli svårt att bli av med dem som leverantör då. Själv hade jag en o.t. linjeväljare under några år, övergången därifrån till att ha o.t. som operatör gick smidigt och smärtfritt, jag har hört så mycket negativt men som sagt aldrig själv tyckt illa om dem fram till nu.
Gossen Ruda
Det är väl så att försäljare man drabbas av på stan, som ringer på hemma eller via telefon sällan jobbar på företaget vars tjänster dom försöker pracka på oss. Dom har provision på vad dom säljer och därför hamnar sanningen på undantag. Beträffande kundtjänsten så är väl Telia någorlunda men det finns ogräsplantor även hos oss.

Nyss klarade jag mig ifrån en dörrknackare/ringare. Jag är förkyld och ligger så jag var bara delvis klädd och jag öppnade ett fönster istället för dörren. Utanför står en snaggad pratkvarn med brett påklistrat leende och representerade Eon. Han kunde lika gärna krängt tandkräm, potatis eller medlemskap i Livets ord. Jag fick snabbt slut på svadan genom att helt sanningsenligt säga att jag var förkyld och hade ingen lust att diskutera elfrågor så han fattade vinken.
Tosan
Mamma och pappa har optimal telecom. De bor ute i skogen och blir ofta utan telefon. Tidigare har det heller inte gått att ringa med mobiltelefon, utan den enda kontakten har då varit via sms. Med andra ord har det blivit jag som fått felanmäla deras telefon ett flertal ggr.
De vet dessutom vad felet är, de har luftledningar och varenda gång det varit tö vintertid eller regn sommartid har telefonen dött i flera dagar. När man försöker förklara detta för kundtjänst så vill de att jag ska dra ut alla jack osv för att felsöka, när jag sitter 6½mil därifrån och vet att de redan gjort det.

En gång försökte jag dessutom felanmäla deras grannes telefon, men se det gick inte utan kundnr. De tyckte jag skulle ringa dem och fråga efter kundnumret! Men hallå, det går inte ringa dit...

Mamma envisas fortfarande med att ha kvar den leverantören. Dessutom ringer hon ff mobilt med kontantkort, så förutom att hon har jättedyra minutpriser så är hon ju alltid utan pengar. Men nu går det iaf ganska hyfsat att ringa mobilt därifrån.

Själva kör vi Telia och inget annat. Har testat några olika på hemtelefonin, men det har bara strulat. Mobilt finns det inget att välja på.
Myosotis
CITAT (Tosan @ 14-04-2009, 19:15) *
När man försöker förklara detta för kundtjänst så vill de att jag ska dra ut alla jack osv för att felsöka, när jag sitter 6½mil därifrån och vet att de redan gjort det.

Ja precis! Det var vad de sa till oss också, om och om igen! wacko.gif

CITAT (Tosan @ 14-04-2009, 19:15) *
En gång försökte jag dessutom felanmäla deras grannes telefon, men se det gick inte utan kundnr. De tyckte jag skulle ringa dem och fråga efter kundnumret! Men hallå, det går inte ringa dit...

rotfl.gif Men håll med om att de är underhållande! Undrar om Telia är lika roliga? Jag kanske skulle behålla optimal ändå... g.gif

Att hitta en mobiloperatör med täckning här ute i skogen är inte det lättaste. Telia är i alla fall sämst, det är ingen täckning alls.
Myosotis
CITAT (Gossen Ruda @ 14-04-2009, 17:47) *
Det är väl så att försäljare man drabbas av på stan, som ringer på hemma eller via telefon sällan jobbar på företaget vars tjänster dom försöker pracka på oss...

Fast nu var det ju ingen som prackade på mig i detta fall utan jag valde det själv. Men häromdagen råkade jag ut för en sån där utanför en affär som nästan sprang efter mig, det var kanske tre eller telenor eller nåt. Demonstrativt desintresse och en liten huvudskakning med ett frammumlat "nej tack" hade ingen som helst effekt på honom, "får jag bara ställa en fråga..." försökte han. "Jag är inte intresserad!!!!" morrade jag och han ryggade tillbaka devil.gif .
Tosan
CITAT (Myosotis @ 14-04-2009, 19:26) *
Ja precis! Det var vad de sa till oss också, om och om igen! wacko.gif
rotfl.gif Men håll med om att de är underhållande! Undrar om Telia är lika roliga? Jag kanske skulle behålla optimal ändå... g.gif

Att hitta en mobiloperatör med täckning här ute i skogen är inte det lättaste. Telia är i alla fall sämst, det är ingen täckning alls.

Men personalen på det företaget är ju så korkade att de flyter! Dessutom har de nog aldrig varit utanför stockholms innerstad, och fysik fanns inte ens som ämne i deras skola.
Fast okej, såhär i efterhand är det ju rätt kul giggle.gif
Ralf
Jag fick telefon av säljare imorse
-Hej Raaalf, hur mår du?? (varför så personlig? känner vi varandra undrade jag men insåg att givetvis kände jag inte denna person så efter att ha varit byggarbetsledare i ca 20 år och umgåtts med säljare så flög faan i mig)
-jo jag har en utbrändhetsdepression sedan 2½ år och just nu käkar jag medicin mot pollenallergi som andra äter halstabletter, hur mår du själv?
-ehhj jag mår bra svarade säljaren tvekande och jag passade på o fråga om han gjort nåt kul i helgen
-joo det har jag men jag tror inte det har något o göra med vårt samtal.
-nehe, men min hälsa har det? Kan du hjälpa mig till ett friskare liv?
Givetvis kunde mannen inte det och samtalet avslutades.
Myosotis
Bra gjort! tummenupp.gif
Wilmer
CITAT (Ralf @ 14-04-2009, 20:13) *
Jag fick telefon av säljare imorse
-Hej Raaalf, hur mår du?? (varför så personlig? känner vi varandra undrade jag men insåg att givetvis kände jag inte denna person så efter att ha varit byggarbetsledare i ca 20 år och umgåtts med säljare så flög faan i mig)
-jo jag har en utbrändhetsdepression sedan 2½ år och just nu käkar jag medicin mot pollenallergi som andra äter halstabletter, hur mår du själv?
-ehhj jag mår bra svarade säljaren tvekande och jag passade på o fråga om han gjort nåt kul i helgen
-joo det har jag men jag tror inte det har något o göra med vårt samtal.
-nehe, men min hälsa har det? Kan du hjälpa mig till ett friskare liv?
Givetvis kunde mannen inte det och samtalet avslutades.

Hurra Ralf, det var bra gjort!!
Alba
Den var bra Ralf. tummenupp.gif
Pia L
Idag dök ytterligare en räkning ner i brevlådan från Optimal telecom, jag har skickat ett härsket mail till dom nu och ifrågasatt hur svårt det kan vara att förstå att jag inte VILL ha dom som förval och att jag i 8 månader bett dom att stänga av telefonen helt då jag inte längre bor på adressen.

Jag är så less på dom nu... sad.gif
Mozart
Sambon hade optimal telecom innan vi flyttade ihop. Det fungerade bra, inga problem.
Vet inte hur det är nu, men då hade man i alla fall ett abonnemang hos telia, men så ringde han med optimal telecom. När han flyttade sade han upp sitt abonnemang hos telia, men inte hos optimal telecom. Märkte inget kontigt med det, inget strul. Men ca 2-3 år senare fick han på nytt en räkning. Denna gång var det någon annans telefonsamtal som han fick betala, någon hade fått hans gamla telefonnr, och det nummret var fortfarande knutet till det abonemang min sambo hade hos dem. Det var bara snällt att betala, den och två räkningr till, för det var nog tre månaders uppsägningstid. Vi funderade på att ringa tjejen med telefonnummret och fråga om hon kunde tänka sig att betala. Men vi gjorde aldrig detta, i så fall hade hon blivit varse om att hon ringde gratis, och den risken ville vi inte ta....
Dumt avtal, men de gjorde ju inget fel egentligen, det gäller ju att själv ha koll på vad man skrivit på...
Ralf
Här är den, mallen till ditt övertag!
[attachment=33367:telefonmall.jpg]
Lady Hamilton
Perfekt Ralf tummenupp.gif rotfl.gif
Myosotis
CITAT (Ralf @ 15-04-2009, 19:13) *
Här är den, mallen till ditt övertag!
[attachment=33367:telefonmall.jpg]

Den är underbar!!! [attachment=33369:7.gif]
Ralf
För övrigt blev jag uppringd av Optimal Telecom. Jaqg frågade då vilka som stod bakom företaget. -ja vi är ett privat företag, inte statlig. Ja men vem äger företaget frågade jag. och fick svaret igen att det var ett fritt privat företag.
Numera mörkar ej företaget längre med vilka som står bakom dom, det är Tele2. Men givetvis skulle dom få dej att känna att du gjort en bättre affär än att ha valt Tele2.

För övrigt säger jag aldrig vilket Telebolag eller bank jag har när jag blir uppringd av säljare.
Myosotis
Nu har jag fått mail igen. Hoppas de ger sig nu om jag låter bli att svara...

Vi har inte hört någonting från dig angående din begäran om support under de 48 timmar som gått sedan vi skickade ett svar. Om du har följdfrågor gällande samma ärende, besvara detta meddelande.

duh.gif wacko.gif
Pia L
Mitt mail har dom ännu inte svarat på....det lär nog dröja skulle jag tro, om dom ens KOMMER att svara.
Uggi
Jag har Optimal Telecom i sommarstugan sedan tre år tillbaka och "peppar peppar ta i trä"det har gått bra hitills, räkningarna kommer iallafall. flirting.gif
Myosotis
rotfl.gif crazy.gif ranting.gif Nu är det samma sak igen!! I lördags slog blixten ner i telefonledningen, grannen anmälde men det har fortfarande inte hänt någonting, så igår mailade jag (hittade en annan mailadress där jag trodde att man möjligen kunde få prata med en människa istället för att få dessa idiotiska automatiska utskick. Fick först ett svar som lät helt okej:

Innan vi sänder en teknisk felanmälan på ditt problem önskar vi att du
gör följande för att utesluta fel på din hårdvara:
1. Koppla ur all telefoniutrustning, inklusive ADSL-modem och -splitter
ur samtliga telefonjack
2. Avvakta i minst 5 minuter
3. Anslut enbart en fungerande telefon (inte bärbar) i huvudjacket
4. Kontrollera om du får kopplingston, om du kan ringa ut/få inkommande
samtal
Beskriv felet så utförligt du kan, vad händer när du försöker ringa ut,
vad händer när man ringer ditt nummer?

Svarade att det redan har gjorts och beskrev felet mer ingående och så kommer det ett sånt dumt automatsvar igen. duh.gif
Meriona
Nääää! Skriv till Plus vettja! rtfm.gif

skogstroll
de verkar som Telia ungefär... de har vart så jobbiga och kunde lika gärna säga...

"... har du provat att äta en banan samtidigt som du läser en bok baklänges?"

när de inte kopplar en vidare till någon annan mupp
Myosotis
CITAT (Meriona @ 22-07-2009, 13:33) *
Nääää! Skriv till Plus vettja! rtfm.gif

Det hotade jag dem precis med, men mailet går inte iväg. laugh.gif Har yahoo något inbyggt oartighetsskydd kanske? g.gif För det jag skrev var inte snällt.

CITAT (skogstroll @ 22-07-2009, 13:36) *

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
Meriona
CITAT (skogstroll @ 22-07-2009, 13:36) *
de verkar som Telia ungefär... de har vart så jobbiga och kunde lika gärna säga...

när de inte kopplar en vidare till någon annan mupp

Jag har aldrig nånsin haft problem med Telia och jag har både mobiltelefoner, bredband, TV och hemtelefon via dem. De har varit jättehjälpsamma och snabba, och går att nå personligen stor del av dygnet... Mysko att det kan vara så olika? confused.gif

CITAT (Myosotis @ 22-07-2009, 13:43) *
Det hotade jag dem precis med, men mailet går inte iväg. laugh.gif Har yahoo något inbyggt oartighetsskydd kanske? g.gif För det jag skrev var inte snällt.

Så är det nog, för många svordomar.... naughty.gif
skogstroll
CITAT (Meriona @ 22-07-2009, 13:59) *
Jag har aldrig nånsin haft problem med Telia och jag har både mobiltelefoner, bredband, TV och hemtelefon via dem. De har varit jättehjälpsamma och snabba, och går att nå personligen stor del av dygnet... Mysko att det kan vara så olika? confused.gif

Jag har enbart haft problem med Telia, vid ett flertal tillfällen under ett antal år. Dessutom har de ju varit omöjliga att nå via e-post, jag tycker inte man ska behöva sitta i en evighetslång telefonkö enbart för att få ett dumt svar, bli felkopplad och ibland sura tanter. Himla tur för dem att jag fick tillbaka 2.000 kronor som de lurat mig på. Men aldrig mer Telia för mig efter detta ranting.gif
Gudrun i Göteborg
Jag märkte förra veckan att Telia numera tar betalt för sin tekniska support. Om det var 19 kr/minut eller något sånt. Kanske för att låta de som behöver hjälp betala och inte någon annan. Men det kändes stressande iaf.
Meriona
Inte här iallafall, kanske är det ett storstadsfenomen? g.gif
Myosotis
CITAT (Gudrun i Göteborg @ 22-07-2009, 19:21) *
Jag märkte förra veckan att Telia numera tar betalt för sin tekniska support. Om det var 19 kr/minut eller något sånt. Kanske för att låta de som behöver hjälp betala och inte någon annan. Men det kändes stressande iaf.

fear.gif VA!!! Är de inte kloka! Det var det fräckaste. ranting.gif

Angående optimal så gick mitt mail iväg till slut och de har svarat. I och för sig fick jag samma mail två gånger med fem minuters mellanrum, men det gör ju inte så mycket.

Vi har nu skickat iväg din information med ärende till vår tekniska avdelning för vidare behandling.

Det rör på sig!! yahoo.gif Tänk om de t.o.m. lyckas åtgärda felet!! Kan det vara mitt skällande och hotet om plus som till slut satte fart på dem? Ska man behöva bli otrevlig för att de ska leverera det man betalar för?
Ralf
CITAT (Gudrun i Göteborg @ 22-07-2009, 19:21) *

inte för privatabonemang på telefon eller vad har du för nåt?
Rosmarin
Här i Frankrike är det inte heller klokt vad telefonoperatörerna kan hitta på. Vi har sedan ett par år lämnat France télécom (motsv. Telia) och har nu ett abonnemang som heter Alice. Funkar bra för det mesta här hos oss, men vi känner andra som det inte fungerar för och som varit utan telefon i långa perioder. Hos min granne t.ex. Hon kom hit och bad att få låna telefonen för att kunna felanmäla. Då blev det komplicerat värre eftersom de inte ville ta hand om felsökning av ett annat abonnemang än det som man ringde upp ifrån. whistling.gif
De tyckte att hon skulle gå hem till sig och samma visa där, dra ur kontakterna mm. och ringa igen om det inte fungerade. Hon hade inte mycket kvar på sitt kontantkort heller så att ringa från mobilen och förklara allt detta en gång till för en annan person skulle inte heller gå. De hade inte rätt att ringa upp henne på hennes mobiltelefon det var deras företagspolicy, inte heller gick det att bli kopplad direkt till samma person igen, det var en stor växel med hundratals telefonister.

Ett problem då vi bytte operatör var att vi inte längre fick stå med i telefonkatalogen, vilket är mindre lyckat då vi har ett företag. Vi kontaktade France Télécom och de sa att jo, vi kunde komma med i telefonkatalogen igen, inga problem. Det kostade 700kr. wacko.gif Vi accepterade dock, eftersom kunderna började tro att vi hade stängt butiken när de inte längre hittade oss i katalogen.
Vi hade rätt till dels de vanliga vita sidorna (rosa sidorna är det väl i Sverige) samt gula sidorna. Bara de vita gick inte.
Under de gula skulle vi välja två rubriker. "Konsthantverk,keramik" blev den ena och sedan diskuterade vi länge med dem huruvida vi hade rätt eller inte till en rubrik som heter "Art de la table" (Konst för bordet eller serviser och bordsdekorationer lite finare uttryckt) . Till sist sa de att ert firmanummer tillåter er inte att välja art de la table men eftersom ni insisterar så okej då. Detta råkar vara den exakta definitionen av vad vi tillverkar i yrkesregistret så varför vi inte hade rätt till detta förstod vi inte alls. Förrän katalogen kom ut och vi såg till vår stora fasa att istället för att ha satt vårt företagsnamn under "Art de la Table" hade de i de vita sidorna satt in vårt företagsnamn en gång felstavat och en gång som "Art de la Table" tel: 03.... Kul att betala 700kr för att bli kallad något som man inte heter och fortfarande inte bli hittad av kunderna. crying.gif

Dessutom var de väldigt otrevliga när vi ringde dem för att meddela att detta tänkte vi då inte betala för. Plötsligt från att ha varit relativt trevlig till en början så förstod mannen i andra änden plötsligt inte alls vad jag sa när jag kommit till mitt ärende "jag förstår faktiskt inte vad ni säger madame, ni är väl utlänning..."
Ja, and so what angry.gif , jag klarar mig fint och får ofta komplimanger för att min franska är god.

Till slut i denna röra fick min man tala med direktören och då framkom det att de skulle gå tillbaka i sina inspelningar för att se vad som verkligen hade sagts under avtalets utformande. Inspelningar? "Ja, alla samtal mellan kunder och våra telefonister spelas alltid in och arkiveras i X antal tid." Intressant att veta... Är det så i Sverige också?

Ett tips kan vara för er som har problem i Sverige med era avtal t.ex med Optimal att kolla upp vad hemförsäljningslagen säger om sådana avtal. Denna lag omfattar även telefonförsäljning.
skogstroll
min sambo har även fått löjligt stora räknibgar från Telia på sista tiden utan att ha gjort något värre än att ha ringt några samtal
Meriona
Nu har inte Myosotis varit här sen i går lunch, kanske har de stängt av henne helt från omvärlden? blink.gif blink.gif Ska man ringa nånstans, 112 kanske?

CITAT (Rosmarin @ 24-07-2009, 12:19) *
Här i Frankrike är det inte heller klokt vad telefonoperatörerna kan hitta på. Vi har sedan ett par år lämnat France télécom (motsv. Telia) och har nu ett abonnemang som heter Alice. Funkar bra för det mesta här hos oss, men vi känner andra som det inte fungerar för och som varit utan telefon i långa perioder. Hos min granne t.ex. Hon kom hit och bad att få låna telefonen för att kunna felanmäla. Då blev det komplicerat värre eftersom de inte ville ta hand om felsökning av ett annat abonnemang än det som man ringde upp ifrån. whistling.gif
De tyckte att hon skulle gå hem till sig och samma visa där, dra ur kontakterna mm. och ringa igen om det inte fungerade. Hon hade inte mycket kvar på sitt kontantkort heller så att ringa från mobilen och förklara allt detta en gång till för en annan person skulle inte heller gå. De hade inte rätt att ringa upp henne på hennes mobiltelefon det var deras företagspolicy, inte heller gick det att bli kopplad direkt till samma person igen, det var en stor växel med hundratals telefonister.

Ett problem då vi bytte operatör var att vi inte längre fick stå med i telefonkatalogen, vilket är mindre lyckat då vi har ett företag. Vi kontaktade France Télécom och de sa att jo, vi kunde komma med i telefonkatalogen igen, inga problem. Det kostade 700kr. wacko.gif Vi accepterade dock, eftersom kunderna började tro att vi hade stängt butiken när de inte längre hittade oss i katalogen.
Vi hade rätt till dels de vanliga vita sidorna (rosa sidorna är det väl i Sverige) samt gula sidorna. Bara de vita gick inte.
Under de gula skulle vi välja två rubriker. "Konsthantverk,keramik" blev den ena och sedan diskuterade vi länge med dem huruvida vi hade rätt eller inte till en rubrik som heter "Art de la table" (Konst för bordet eller serviser och bordsdekorationer lite finare uttryckt) . Till sist sa de att ert firmanummer tillåter er inte att välja art de la table men eftersom ni insisterar så okej då. Detta råkar vara den exakta definitionen av vad vi tillverkar i yrkesregistret så varför vi inte hade rätt till detta förstod vi inte alls. Förrän katalogen kom ut och vi såg till vår stora fasa att istället för att ha satt vårt företagsnamn under "Art de la Table" hade de i de vita sidorna satt in vårt företagsnamn en gång felstavat och en gång som "Art de la Table" tel: 03.... Kul att betala 700kr för att bli kallad något som man inte heter och fortfarande inte bli hittad av kunderna. crying.gif

Dessutom var de väldigt otrevliga när vi ringde dem för att meddela att detta tänkte vi då inte betala för. Plötsligt från att ha varit relativt trevlig till en början så förstod mannen i andra änden plötsligt inte alls vad jag sa när jag kommit till mitt ärende "jag förstår faktiskt inte vad ni säger madame, ni är väl utlänning..."
Ja, and so what angry.gif , jag klarar mig fint och får ofta komplimanger för att min franska är god.

Till slut i denna röra fick min man tala med direktören och då framkom det att de skulle gå tillbaka i sina inspelningar för att se vad som verkligen hade sagts under avtalets utformande. Inspelningar? "Ja, alla samtal mellan kunder och våra telefonister spelas alltid in och arkiveras i X antal tid." Intressant att veta... Är det så i Sverige också?

Ett tips kan vara för er som har problem i Sverige med era avtal t.ex med Optimal att kolla upp vad hemförsäljningslagen säger om sådana avtal. Denna lag omfattar även telefonförsäljning.

Ett globalt problem detta, tydligen. Vad trist! Ja jag tror att det oftast spelas in, det är en röst som säger att de spelas in (ofta säger de i utbildningssyfte), när man ringer till Siba, Telia osv.
Myosotis
CITAT (Meriona @ 24-07-2009, 14:14) *
Nu har inte Myosotis varit här sen i går lunch, kanske har de stängt av henne helt från omvärlden? blink.gif blink.gif Ska man ringa nånstans, 112 kanske?

giggle.gif Lugn! Jag är här. Har bara varit en sväng på vårdcentralen (hade inget med telefonen att göra, jag har inte varit i slagsmål med optimal telecom än). Ingen telefon än, inget nytt heller. Träffade en bekant hos gemensamma bekanta, han var där och lånade deras internet för att felanmäla sin telefon för femtielfte gången. Blixten slog ner hos honom också i lördags och han har inte ens lyckats få kontakt med telia. Det låter som om telia är ännu värre än optimal!

Rosmarin, det är ju inte klokt!! Så oförskämt! Hoppas det har ordnat sig nu så kunderna hittar er, det är ju liksom ganska viktigt!
Meriona
Kan det vara fördomar mot skåningar tro, har de bett er ta kontakt med TeleDanmark eller nåt? En del är så känsliga med historien.... innocent.gif
Myosotis
rotfl.gif
Rosmarin
CITAT (Myosotis @ 24-07-2009, 17:21) *
giggle.gif Lugn! Jag är här. Har bara varit en sväng på vårdcentralen (hade inget med telefonen att göra, jag har inte varit i slagsmål med optimal telecom än). Ingen telefon än, inget nytt heller. Träffade en bekant hos gemensamma bekanta, han var där och lånade deras internet för att felanmäla sin telefon för femtielfte gången. Blixten slog ner hos honom också i lördags och han har inte ens lyckats få kontakt med telia. Det låter som om telia är ännu värre än optimal!

Rosmarin, det är ju inte klokt!! Så oförskämt! Hoppas det har ordnat sig nu så kunderna hittar er, det är ju liksom ganska viktigt!

Ja eller hur? Jag blev alldeles ställd först, sedan ledsen och framför allt arg!!! ranting.gif
Vi har löst det, bakvägen kan man säga... giggle.gif . Genom att säga till Alice att vi är nöjda med deras tjänster men känner oss tvugna att kanske gå tillbaka till France Télécom för att vi förlorar kunder genom att inte få stå med i katalogen. Alice ordnade detta. Vi står nu med i katalogen, med vårt Alicenummer!!! bravo.gif Konstigt bara att när vi bad om detta från början så sa de att det var omöjligt... g.gif . Tänk att man ska vara tvungen att manipulera sin omvärld på detta sätt bokstavligt sett för sin överlevnads skull. Det är ju helt sjukt!!! sick.gif

CITAT (Meriona @ 24-07-2009, 20:41) *
Kan det vara fördomar mot skåningar tro, har de bett er ta kontakt med TeleDanmark eller nåt? En del är så känsliga med historien.... innocent.gif

a0a.gif
Gudrun i Göteborg
Ang de där 19 kr/minut: Jo det stämmer. Maximalt belopp för ett ärende är 299 kr. I stugan har vi telefoni, digitalTV o internet via Telia. Det blev vajsing i internetuppkopplingen och jag sökte runt per telefon för att få den hjälp jag behövde. Visserligen gick sökandet till så att jag fick trycka på massa knappar i st f att prata men jag hamnade till slut på betaltjänsten. Då la jag ner och ringde en kompis som har samma abonnemang som jag. Det gick bra och dessutom bestämde vi att vi skulle luncha dan därpå tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon