CITAT (Orkidétjuven @ 24-07-2009, 11:45)

Ja visst är det de från början. Det är ju så arter blir till,hybridiseringar, korsningar och mutationer.
fast ska man resonera lite så varför ens engagera sig i diverse projekt som att bevara gammeldags sorter osv.?
Jag menade bara med att jag är rädd att genbanken försvinner.
Jag tycker inte att du är ute och cyklar. Det ligger mycket i det du säger. Själv tycker jag det är roligare när naturen får sköta pollineringen själv. Som Wilmer säger i sitt inlägg. När det gäller aklejor är det lika spännande varje år att se vad (framförallt)humlorna har hittat på vid föregående års pollinering.
Har själv en hyfsat vildvuxen tomt där en stor del består av skog, som stått orörd i mer än hundra år. Detta ger en artrikedom av både småkryp, fåglar och vilda växter. I själva trädgårdsdelen är det mest gammeldags perenner som får bo, uppblandat med diverse ettåringar för färgglädjens skull. Vissa av perennerna och fleråringarna har funnits här sedan 1800-talet och tidigare. Eftersom jag vet att många gör som jag, är jag inte särskilt oroad över andras lekfullhet.
Så länge man ägnar sig åt att få fram hybrider, som inte är härdiga hos oss tycker jag dock inte att det är någon fara. Jag önskar alla lycka till med sina odlingsförsök.