CITAT
Nästa steg är att tillåta Opium vallmo i våra trädgårdar?!?
Det är helt lagligt att odla opiumvallmo så länge man inte försöker utvinna något opium/heroin/morfin. Den helt narkotikafria industrihampan däremot är olaglig att odla. Att använda vanlig vallmo för att göra narkotiskt te är ganska enkelt och många vanliga sorter innehåller narkotika. Det går också ganska lätt att göra opium av vallmo hemma i köket för den som är lite flink och kan läsa en bruksanvisning.

CITAT
Problemet med "legalisering" av hampa är inte "Cannabis", utan att det i 9 fall av 10 av dom som, på "heltid", tänker använda det till annat än "olja och kläder" leder till ytterligare "botanisk erfarenhet" i form av opiater, typ Heroin.
Jag vill försöka låta bli att diskutera narkotikapolitik för mycket eftersom jag är mer intresserad av hampa som jordbruksprodukt, men jag måste ändå säga emot dig lite grann. Om jag förstår dig rätt så föreslår du att cannabisbruk leder till heroinbruk. Det tror inte jag, och det är heller inte många fler än de svenska antinarkotikaorganisationerna som håller fast vid inkörsportsteorin längre. Jag är övertygad om att det snarare är så att det är förbudet mot hampa/cannabis som kan vara en anledning att cannabisrökare lättare kan få kontakt med heroin. Utan förbud skulle det inte finnas några langare som säljer både heroin och cannabis. Jag tror att någon form av statlig kontroll är bättre än att ha en så gott som frisläppt svart marknad som vi har idag. Hur som helst finns det ju ändå inget knark i industrihampan, så varför inte släppa den fri från förbud?