Sidor: 1, 2
Njorun
Jag har en vän, som tycker marijuanaväxten är otroligt vacker.
Givetvis vill han inte ha "just marijuanan" hemma,
men jag tänkte höra om någon
vet någon liknande växt -om det finns & givetvis inte räknas som en drog?
Vore kul att överraska honom.
LillaTiger
Vanlig fågelhampa finns ju.. men jag vet inte om den är laglig den heller.
Cannabis sativa heter den iaf.. och dyker upp ibland där man matar
fåglarna eftersom fröet ingår i en del fågelfröblandningar.

Hampa

Här kan du läsa mer om den...
Copycat
Jag som trodde att Marijuana såg ut så, hur ser Marijuana ut då? unsure.gif
Christoffer
Jag skriver inte hemifrån, men på min dator har jag sparat namnet på en växt som ser snarlik ut.
Återkommer med namnet.
Fenja
Cannabis Sativa är Marijuana och den planta man för hasch av. Den är olaglig att odla och fågelfröna brukar vara betade för att inte gro.
Mvh
Fenja
Christoffer
Återkommen.
Växten som har likheter med Cannabis är Anthurium polyschistum (Tweed)
och har diskuterats här på odla.

Växtens sida:

http://dscherberich.free.fr/MONTET/anthpol...chistumncy.html

Annars kan Hjärtstillan på håll för ett otränat öga likna den illegala
plantan. Fast iofs kan ju vanlig brännässla också göra det.

Annars finns det Cannabisplantor av siden att köpa. Lukten kan
man köpa i form av lagliga rökelser eller parfym.
wolkenkrabber
det finns ju aralior med cannabis liknande utseende fast den jag menar är ju röd men bladen är ju ganska lika
Christoffer
Citat ur ODLA:
------------------------------------------------
Almabama Skickat den: 13-05-2003, 10:45

Medlem
Grupp: Medlemmar
Antal inlägg: 88
Medlemsnummer: 922
Medlem sedan den
15-03-2003

Till alla som inte vill vara olagliga men tycker att cannabis
är snygg så kan jag berätta att det är en ny krukväxt på
gång som heter Anthurium polyschistum "Tweed". Hela
plantan var inte med på bilden jag såg så det var lite svårt
att avgöra hur lik den egentligen är. Men det kommer nog ta
ett tag innan den kommer till handeln för som jag förstod
det så var det bara en odlare i Holland som hade den än
så länge eftersom den inte gick att vävnadsföröka. Men jag
väntar med spänning...
Kattgräs
Det finns en vildväxande ört som heter hampflockel. Bladen är mycket lika den äkta hampan (som ju inte får odlas).
Dr_Westerlund
Detta inlägg fick mig att minnas en händelse för MÅÅÅÅÅNGA år sedan.
En ytligt bekant, som jag bodde i närheten av, bad mig att sköta hennes "blommor". Jag kunde inte förstå varför hon hade dem på köksbänken istället för i fönstret. wacko.gif
Men idag vet jag varför....
ohmy.gif

Skulle detta ha varit idag hade de nog, Ouuups, dött av uttorkning. rolleyes.gif

MammaLena
Ina
Träffade en gång en i mitt tycke vacker gosse... sånt händer ibland när man är femton år... wink.gif

Denne gosse bodde själv i egen lägenhet och bara det gjorde ju honom extremt intressant... Vid mitt första (och enda) besök hos honom visade det sej att allt han ägde var en madrass, en bokhylla, några tekoppar och en kastrull... samt hundratals "vackra krukväxter"!!! Han hade inte ens dasspapper!!!!

DE' NI!!! wacko.gif
maimiti
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
daij
Nu när jag ser en tråd om Marijuana/Cannabis/Hampa måste jag bara skriva ett inlägg, ursäkta om detta är för mycket Off Topic. Denna vackra och oerhört användbara växt har enligt mig varit förbjuden alldeles för länge.

Hampan är förbjuden enbart på grund av att det är världens mest användbara gröda. Orsaken till förbudet är stora påtryckningar från främst olje- och träindustrin. Drogaspekten är egentligen oviktig eftersom det finns många sorters hampa som inte innehåller något av de aktiva drogämnena, trots det finns enorma restriktioner för hampodlare. Så sent som förra året försökte oljebolagen i USA förbjuda alla produkter som tillverkades av hampfibrer eller hampolja, trots att de inte ens innehåller spår av de narkotiska ämnena. För 100 år sedan byggde världsekonomin på hampa istället för olja, omställningen har fått dramatiska konsekvenser för vår ekonomi och för miljön.

Hampa kan odlas för fibrerna, som är bättre för klädframställning än bomull och bättre för papperstillverkning än träfibrer. Dessutom kan de produceras snabbare och mer miljövänligt. Oljan från fröna är mycket näringsrik och kan användas som matolja, som ersättning för vegetariska soja-produkter eller helt enkelt som en väldigt nyttig födokälla. Hudvårdsprodukter, matolja, kläder, spånskivor, isolering, papper, plast, mediciner och biobränsle är bara några av de användningsområden som hampan har.

Hampan är en möjlig lösning på oljekrisen som kommer allt närmare. Hampan kan användas för tillverkning av de allra flesta produkter man kan tillverka av den fossila oljan, som till exempel plaster och drivmedel för bilar. Detta kan dessutom göras utan någon förhöjd växthuseffekt och giftiga utsläpp. Redan Henry Ford gjorde bilar med så gott som okrossbara karosser av hampa, bilar som också drevs av metanol från hampa fram tills det förbjöds.

Hampa kan odlas utan farliga bekämpningsmedel och på samma åkrar år efter år utan att jorden blir sämre.

Hampan är också ett effektivt läkemedel mot ett flertal sjukdomar och har använts i tusentals år, men eftersom man inte kan patentera en växt är läkemedelsföretagen inte särskillt intresserade.

Jag tror att odlingen av hampa kommer att stiga kraftigt de närmaste åren, om inte annat blir vi kanske tvungna att börja odla hampa när oljan tar slut, vilket inte ligger så långt fram i tiden.

Ville bara sprida lite kunskap om denna växt som kan komma att bli så viktig för vår framtid. Läs mer om hampan och om dess förbud på Hampanätet

Tack för mig!
Sulawesii
Fågelfröblandning....
Oj då..... då VAR det marijuana som växte på min altan förra sommaren. Misstänkte det, men har bara sett dessa blad i form av smycken (80-talet, ni vet), så jag trodde inte riktigt på mig själv. I vilket fall som helst så trivdes de inget vidare här och blev aldrig riktigt stora.
Christoffer
hampfröolja ska tydligen vara väldigt nyttig.
Micke
Kan inte låta bli att erkänna att hampan var min första upplevelse av att odla någonting själv - som 14-åring. Hade fått "riktiga marijuana-frön" från bekanta i USA (de tyckte tydligen att det var en kul grej) och stoppade ner dem i morsans blomkrukor (med andra blommor i) på vårkanten. Och mycket riktigt, efter ett tag kom det upp några riktigt stiliga plantor. Morsan tyckte också att de var riktigt snygga och lät dem därför vara kvar, fast hon nog inte riktigt visste vad det var eller varifrån de kom. Men sedan kom mormor på besök, fick syn på plantorna och utbrast: vad är det här för ogräs? Och vips hade hon rensat bort allihop! Men tjusiga är de faktiskt. I en privat trädgård i San Fransisco har jag sett två meter höga cannabisplantor i stora utekrukor och de var faktiskt mycket dekorativa. Fast det var ju inte p.g.a. skönhetsvärdet som den trädgårdsinnehavaren odlade dem...

Micke
marah
Hej.

Hampafröna i fågelblandningar går att odla, eller iaf några för det kom upp i min trädgård. Sen kom grannen och snodde den, trodde han kunde röka den.

Dessutom är det väl lagligt att odla industrihampa som innehåller mindre än 0.3% THC..

Man kan ju köpa hampafrön till att äta/grodda till groddar som inte innehåller mkt THC.
Christoffer
Hur visste du att det var grannen som snodde den?
jerpan
Förra året sådde fåglarna knark i min trädgård. Vi får se om de sått nåt knark i år. Provade dock inte att knarka den utan rensade bort den när den blev för synlig från gatan.
Cilla
Jag kom till Amsterdam en fredag en gång, och skulle arbeta där från måndagen. Mitt VISA-kort visade sig inte ha ett öre kvar och jag hade inga kontanter. Att ta sig från flygplatsen in till stan utan ett korvöre var rätt besvärligt och jag kastades av tåget ett par gånger.

Väl inne i stan måste jag ju hitta bostad, och mina kollegor var inte där. Eftersom jag lever en hel del av mitt liv på båt så tänkte jag att det nog blir skutfolket som kan hjälpa mig.

Och visst gjorde de det! Jag inböds till den ena och den andra skutan och kunde äta mig mätt och få övernattningskoj precis som det brukar vara skutägare emellan. Flera av skutorna hade skapat sig små flytande "öar" där det växte stora träd och fantastiska blomster, och de gav mig som odlarintresserad en rundvandring. Öarna byggdes först av flera lager frigolit som bands ihop med fiskenät. Sedan hällde man jord och planterade på dem. Att det inte var naturliga öar gick inte att se förutom att de var förtöjda längs skeppen.

På natten var det en väldig trafik ut till öarna. Den skutägare jag bodde hos gick ut med platpåsar och plockade i sin "skog" och gav de som kom.

Nästa morgon såg jag att träden och buskarna på öarna var planterade som insynsskydd. Mitt i öarna ringlade den ena knarkplantan efter den andra på vilda ängar. Vackert - men mindre vackert att se alla vindögda besökare som blivit beroende av dem!
Virgo
CITAT
Mitt VISA-kort visade sig inte ha ett öre kvar och jag hade inga kontanter. Att ta sig från flygplatsen in till stan utan ett korvöre var rätt besvärligt och jag kastades av tåget ett par gånger.

Intressant! Vääldigt intressant! Hur klarade du dig resten av dagarna?
Cilla
Hur jag klarade mig innan jag träffade kollegorna är en lång historia men den har inte så mycket med växter att göra. Det är knepigt att vara i en storstad helt utan pengar - men det gick!

När kollegorna kom var det inga problem, men det har inte heller så mycket med kryddväxter att göra.
Copycat
Inte är det väl olagligt att plantera fågelfrön? unsure.gif Om det inte är det så kan det väl inte vara olagligt att vattna det som kommer upp? rolleyes.gif OM det som kommer upp råkar vara en hampa, så får väl kompisen vara glad över sitt "fågelfrö" och sköta om det. tongue.gif Jag skulle kollat med polisen om det är narkotikaklassad hampa i fågelfrön. wub.gif
Britt-Marie
Hej!
Jag har kollat med frötillverkaren. DET ÄR inte OLAGLIGA HAMPAFRÖER. Alltså kan ingen tillverka någon drog på det. Vattna på bara1
Unn
När jag var ung läste jag romanen "Jack" av den så populäre "svenska folksångaren" Ulf Lundell....Minns inte handlingen så värst (kanske inte förf. själv heller? smile.gif Fast kul var den! .... och i bestående minne är just kritikernas epitet "generationsroman"....och nog fanns det något som en som var barn på 70-talet kunde le igenkännade inför? smile.gif
Hur som helst, denne Jack, huvudperson och kanske lite alter-ego till författaren, cyklade på Gotland en sommar och plundrade De Badande Vännernas Trädgård på den hampa de kunde hitta där... tydligen skulle det inte gå att nyttja den som drog enligt botaniker, men enligt förf. gick det iallafall, och sedan den boken publicerades har det mig berättats att ingen typ av hampa odlas what so ever där, eftersom den ändå bara försvinner... laugh.gif
Unn
Christoffer
Lukta på Jordrevan.
Lottiz
Hampa heter på latin Cannabis Sativa. Det finns många underarter där sativa, indica och ruderalis är de mest kända. Alla innehåller THC som är ett olagligt berusningsmedel. Det finns en på konstgjord väg framtagen industrihampa som inte innehåller THC och inte ger något rus.

I Sverige är det olagligt att odla alla former av cannabis, alltså även industrihampa.

I fågelfrön finns ofta frö av industrihampan. Dessa är behandlade och ska inte kunna gro, men hampa är värsta sortens ogräs och gror även där det verkar omöjligt. Den hampa som kan gro från fågelfrö innehåller alltså inget som helst THC och kan inte brukas som berusningsmedel. Det är ändock olagligt och gror sådana frön i din trädgård skall du ringa polisen så att de kan komma och avlägsna plantorna. Enligt polisen får du alltså inte ens klippa ner detta ogräs själv.

Även om det finns liknande, lagliga, växter bör man akta sig från att ha dessa på fönsterbrädan. Om polisen har en misstanke om att du odlar hampa kommer de att göra en husrannsakan. Jag hade en vän, som aldrig brukat narkotika och inte hade några olagliga växter, som råkade ut för detta. Polisen stormade in i lägenheten med dragna vapen och rev ner allt i hela lägenheten. Sen kördes paret till polisstationen där de kläddes av nakna och med en gyn-undersökning kontrollerades att de inte gömt cannabis i anal/slida. Urintest gjordes för att kontrollera att de inte varit påverkade under senaste tiden. Efter många timmars undersökningar visade det sig att de inte hade brukat narkotika och inte heller hade någon i sin ägo. Efter det släpptes de och fick gå hela vägen hem från polisstationen, utan så mycket som en ursäkt.

Alltså, även om plantan är vacker, vill du inte ha något som påminner om den och kan leda till husrannsakan.
Christoffer
Oj, det var hemskt, får polisen verkligen göra så?
Kan man inte få ersättning för det som blev förstört?
Obehagligt att oskyldiga drabbas.

Då är det verkligen bra att göra en lista här
på växter som liknar, så att man kan undvika dem.
Själv hade jag en vacker och stor Hjärtstilla på min balkong,
men insåg att den från långt håll kan påminna om
den illegala plantan, så jag gav tyvärr bort den.
Britt-Marie
Det är INTE olagligt att haq industrihampa i trädgården!!
Copycat
God kväll ! Jag kan väl tänka mig att det inte finns några yttre skilnader på industrihampa och vanlig Hampa. Vad ska då polisen göra om jag odlar "fågelfrön" på tomten, för dom är verkligen dekorativa i bladverket. Ska dom slita upp mina små plantor, testa dom och sen komma tillbaka med dom? VAR går gränsen? Finns det ingen som arbetar inom polisen här på odla? Eller en granne som är det som det går att fråga? wub.gif
Britt-Marie
Det är just det som jag har gjort, men man kan få 100 olika svar, men går man till "högsta hönset" så blir svaret att man får ha industrihampa i sin trädgård(fågelfrö). Om du tittar och läser alla svaren här på sidan så får du besked om varför det är skillnad på hampa och hampa!
Hälsningar rolleyes.gif
daij
Såhär säger jordbruksverket:
CITAT
Från och med 2003 är vissa sorter av hampa godkända för arealersättning. Att odla hampa är endast tillåtet efter ansökan om arealersättning. Länsstyrelsen ska lämna information till polismyndigheten om varje ansökan om arealersättning för odling av hampa. ... Hampan ska odlas för fiberproduktion och utsädet ska vara certifierat. Fältkontroller och provtagningar för analys av THC-halten i plantorna kommer att ske på minst 30 procent av de arealer där hampa odlas.

Ni får alltså INTE odla hampa hemma, det är ganska vanligt att polisen åtalar människor för det även om det för det mesta rör sig om varianterna med knark i. Men eftersom polisen inte kan se någon skillnad och man behöver specialtillstånd även för att odla den utan THC så kanske man ska vara försiktig. Polisen kommer inte att låta dig ha kvar dina hampor i trädgården om de upptäcks och kommer förmodligen tvinga dig genomgå urinprov och beslagta eventuell odlingsutrustning. Det tar tid att testa hur mycket THC en hampa innehåller och tills testen är klara kommer du vara misstänkt för narkotikabrott. Att du skulle få tillbaka din hampa och kunna sätta tillbaka den i rabatten är nog inget att räkna med.

Polisundersökningar liknande den som Lottiz beskrev är ganska vanligt i Sverige eftersom polisen här satsar den allra största delen av sin narkotikaspaning på att leta efter människor som rökt cannabis. Sverige är det enda land i EU där det är olagligt att vara påverkad av knark, i andra länder prioriterar polisen istället att jaga langare och den organiserade brottsligheten som styr narkotikaförsäljningen. Straffet för ringa narkotikabrott höjdes 1993 till sex månaders fängelse för att polisen skulle få möjlighet att kräva blod och urinprov av vem de vill. De flesta polisstationer har dessutom en kvot av urinprov att uppfylla så de tar ofta varje chans de får. Ungefär 12 000-15 000 personer i Sverige tas in för urinprov varje år, 15% är precis som Lottiz vänner oskyldiga.
Lottiz
CITAT (Christoffer @ 23-05-2004, 19:27)
Oj, det var hemskt, får polisen verkligen göra så?
Kan man inte få ersättning för det som blev förstört?
Obehagligt att oskyldiga drabbas.

Japp, finns minsta misstanke så gör de så. Det sura är att de behöver alltså inget mer än hörsägen för att bete sig så. Dom får ingen som helst ersättning eller ens städhjälp efter allt som polisen ställt till med. Dom blev inte ens skjutsade tillbaka, de fick gå närmare en mil. Det var ju ingen chans att få med ens ett busskort när dom hämtades.

CITAT (Britt-Marie @ 23-05-2004, 22:17)
Det är INTE olagligt att haq industrihampa i trädgården!!

Har ni inte hört debatterna om detta på nyheterna? Under mycket strikta regler får man odla industrihampa, men absolut inte som privatperson. En bonde nyligen satte ju igång en odling av industrihampa för att testa reglerna, efter många långa rättegångar har man kommit fram till att efter otaliga tillstånd och undersökningar kan vissa få det.

Jag har själv ringt polisen och frågat, gör det ni också om ni inte litar på mig, dom säger själva att om fågelfrö har grott i trädgården måste du ringa polisen så att dom kan komma och ta bort plantan. Hittar dom thc i plantan riskerar du också åtal.
Mia, zon 3
Då ska jag vara tacksam att ingen polis råkade titta in i mitt badrum på den tiden då jag bodde i lägenhet! Mina kära papegojor hade nämligen bosatt sig på torkställningen, och de spillde mycket frön när de åt. Jag märkte inte att det hamnade frön bakom badkaret förrän det växte upp cannabis! De hade grott i golvbrunnen och slingrat sig upp bakom badkarskanten.......
Grönt & fint, men inte lagligt!
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Christoffer
Jag läste att det har börjat producerar smör med hampfrön i, i öst främst, men tror även att det stod i Finland. Undrar om den kommer till Sverige. Hampfrö ska tydligen vara nyttigt.
Åsa, mälardalen zon 2
Hampafrön används i allt möjligt i många länder, man kan hitta hampfröolja, hampaburgare, skalade och rostade hampfrön, hampachoklad, hampapasta mm. Verkar som om man kan köpa en del av dessa även i sverige vet dock inte vad lagen säger om div. olika produkter med hampa i.
http://www.hampa.net/forsaljning.htm
Tubby
Först när det sista trädet huggits ner, den sista floden förgiftats, den sista fisken fångats, kommer den vite mannen förstå att man inte kan äta pengar.

Cree ordspråk

Amen !!!

För övrigt kan jag säja att jag ser ett stort intesse i ämnet "THC" här.

O ja, jag felade i min ungdom ! Och jag skulle kanske göra det igen. Men att hitta "möjliga kryphål" för ens egen skull, som skulle förstöra för så många andra...
Jag skulle inte offentlig göra min "upptäkt" i så fall.

Problemet med "legalisering" av hampa är inte "Cannabis", utan att det i 9 fall av 10 av dom som, på "heltid", tänker använda det till annat än "olja och kläder" leder till ytterligare "botanisk erfarenhet" i form av opiater, typ Heroin. Komna av Vallmo, vilken växer i de flestas trädgård i någon form.

Skillnaden är att det krävs en del kunnskap för att framställa opiater. Hampan "är bara att röka". Även om "THC:n" varierar mellan olika växt delar.

Nästa steg är att tillåta Opium vallmo i våra trädgårdar?!?
Vi bli Druider allihopa !!!
Tobbis
Ett litet tips: Paradis blomman liknar cannabis plantan men tillhör inte någon drog växt, den blir hög vacker växt med en rosa blomma.
Jag fann den för första gången på en handels trädgård nyligen, den kan vara svår att få tag på tyvärr, men fråga på närmaste handels trädgård eller någon privat "trädgårds odlare"
daij
CITAT
Nästa steg är att tillåta Opium vallmo i våra trädgårdar?!?
Det är helt lagligt att odla opiumvallmo så länge man inte försöker utvinna något opium/heroin/morfin. Den helt narkotikafria industrihampan däremot är olaglig att odla. Att använda vanlig vallmo för att göra narkotiskt te är ganska enkelt och många vanliga sorter innehåller narkotika. Det går också ganska lätt att göra opium av vallmo hemma i köket för den som är lite flink och kan läsa en bruksanvisning. ohmy.gif

CITAT
Problemet med "legalisering" av hampa är inte "Cannabis", utan att det i 9 fall av 10 av dom som, på "heltid", tänker använda det till annat än "olja och kläder" leder till ytterligare "botanisk erfarenhet" i form av opiater, typ Heroin.

Jag vill försöka låta bli att diskutera narkotikapolitik för mycket eftersom jag är mer intresserad av hampa som jordbruksprodukt, men jag måste ändå säga emot dig lite grann. Om jag förstår dig rätt så föreslår du att cannabisbruk leder till heroinbruk. Det tror inte jag, och det är heller inte många fler än de svenska antinarkotikaorganisationerna som håller fast vid inkörsportsteorin längre. Jag är övertygad om att det snarare är så att det är förbudet mot hampa/cannabis som kan vara en anledning att cannabisrökare lättare kan få kontakt med heroin. Utan förbud skulle det inte finnas några langare som säljer både heroin och cannabis. Jag tror att någon form av statlig kontroll är bättre än att ha en så gott som frisläppt svart marknad som vi har idag. Hur som helst finns det ju ändå inget knark i industrihampan, så varför inte släppa den fri från förbud? mad.gif
andreas i uppsala
fatsia japonica är lite lik
JonasQ
CITAT (Christoffer @ 30-05-2004, 15:27)
Jag läste att det har börjat producerar smör med hampfrön i, i öst främst, men tror även att det stod i Finland. Undrar om den kommer till Sverige. Hampfrö ska tydligen vara nyttigt.

Japp, man odlar industrihampa här i finland (har åtminstone om inget ändrats). Detta i första hand för att EU gav ett väldigt högt arealstöd för den. Don odlades alltså och brändes upp på åkrarna bara för stödets skull. Har sett massa bra saker man kan göra av hampa, olika oljor (både till maskiner och livsmedel), slitstarka kläder (ungefär som lin), isoleringsmaterial som funkar som stenull men mycket trevligare att jobba med +en massa annat. Industrihampan går på inget sätt att använda som en drog, en kopp vanligt te ger en större kick än ett kilo industrihampa.

Ska hash/marijuana vara lagligt? Hmm... jag gissar vi får en stormig debatt om det börjar diskuteras. Jag har flera bekanta, vissa av dem över pensionsåldern, som prövat hash i olika former någon gång, mera och mindre regelbundet. Alla lever normala Svensson-liv och har normala jobb och familj. Ingen av dem har vad jag vet prövat starkare droger eller ens tänkt tanken. Att man prövar en drog som inte är accepterad i vår kultur innebär inte att man vill och kan tänka sig att kasta i sig vad som helst, ex heroin.

Låt oss i stället fantisera så här:
Alkohol har aldrig existerat, ingen har någonsin sett någon eller varit berusad. Plötsligt uppfinner någon SPRIT och tycker att det är en jättehäftig grej. Han ansöker om att få sälja produkten och regeringen/livsmedelsverket kräver att få testa produkten. En hela brännvin konsumeras av försökspersson X. X blir först glad och pratsam, efter en timma börjar han sjunga falskt till Svenska Dansbandsfavoriter 107. En timme senare vill han väldigt gärna slå sin fru och sina barn av någon oförståelig orsak. Ytterligare en stund senare börjar han gråta och prata ännu mera strunt vartefter han spyr ner sig och somnar.

Tror ni att den produkten skulle bli godkänd och hamna på våra butikshyllor?

Varje kultur har sin drog. I anderna tuggar man coca, i indien, jamaica är det inte konstigt med lite gräs. I bl.a afrika tuggar man cat, listan kan i princip göras oändligt lång. Här använder vi normalt alkohol, vilket är socialt accepterat. Om man ser på de betenden som uppstår av att använda olika droger så är jag inte så säker på att har fått det bästa allternativet.
Christoffer
Av vad jag har hört av de som varit i sydamerika så ger tex cocaté ingen euforisk effekt alls.
JonasQ
I te vet jag inte hur de fungerar men de som tuggat blade ungefär som tuggtobak får en uppåtkick av det.
Christoffer
Jag läste ganska nyligen om att något land i Sydamerika ville marknadsföra en uppåtpiggande dryck som innehöll motsvarande uppiggningsmängd som koffeinet i CocaCola, men detta med kokain i stället, i Europa.
Men det kommer nog inte att gå igenom, i alla fall inte i Sverige.
I Tjeckien har de tex en starksprit som innehåller THC, om det är lagligt
där eller inte, det vet jag inte.
JonasQ
Coca Cola är fortfarande världens strörsta uppköpare av coca-blad. Den används som smaksättning i drycken men utan dom aktiva substanserna idag. När dom togs bort vet jag inte men säkert ganska sent.
Christoffer
Jag undrar hur man kan få cocabladen 100% kokainfria utan att det ska
finnas något spår i CocaColan. Vad jag vet så brukar det för det mesta finnas spår av annat i tex det på hälsokosten.
Copycat
TROR folk bara att dom blir pigga av Coca Cola? Eller är det något annat dom blir pigga av som finns i Coca Cola? unsure.gif
Christoffer
Enligt mig, och flera med mig, så får vi bättre effekt av Coca-Cola jämfört med kaffe, i alla fall en annan pigghet. Visserligen innehåller Coca-Cola även colanöt som också är stimulerande, men jag har provat pulvriserad cola och det ger inte samma effekt det heller. Kanske, men bara kanske, kan det finnas spår av annat inuti. Eller nå´t. Kanske någon restprodukt, något kolväte?
JonasQ
Åtminstone jag blir piggar eva cola än av kaffe. Colan är oxå mycket skonsammare mot magen. Har en bekants bekant i USA som är läkare, han berättade att han och hansk kollegor häver i sig kopiösa mängder coca cola för att orka å hållas vakna och sammtidigt skona magen. Nu finns det ju iofs en hel uppsjö av energidrycker på marknaden att välja och vraka ibland, de flesta verkar att ha ämnet taurin som aktivt uppiggande substans tillsammans med koffein.
Christoffer
De uppiggande dryckerna med taurin tycker jag bara att jag blir mycket kortvarigt pigg av, ger ingenting.
Taurin sägs ju ge en centralstimulerande effekt tillsammans med
alkohol, men inte ens det tycks stämma, inte för mig i alla fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon