Jag håller med flera föregående talare om att det är begreppet "påverka" som är stötestenen här.
För en del innebär ordet att livet måste tagit
en helt annan riktning, men för andra (och mig) innebär påverkan endast att min
vardag förändrats i någon mån.
Mördarsniglar har påverkat någons liv, för att odlingarna misslyckats. En sur granne kan påverkat någon annans för att det är tråkigt att vistas på gården. Min sons sommarjobb har påverkat mitt liv genom att han mognat nåt enormt.
Och så vidare i all oändlighet....
Att som någon uttryckte det (orkar inte leta upp vem) att man skulle leva ett fattigt liv för att Odla fyller en funktion i det, fattar jag inte alls. Jag vill till och med säga att det är jäkligt oförskämt att uttrycka sig på det viset. Jag har inget fattigt liv, jag har en jättefin son som jag har toppen-relation med, jag har husdjur, jättetajt kontakt med mina föräldrar och fler vänner än många andra, varav några jag kan gå i hur långt som helst för, ett jobb jag trivs med och god ekonomi.
Men för mig är Odla ändå jätteviktigt, här hittar man ÄN mer vänner, än mer kunskap och än mer glädjeämnen.
Lite synd tycker jag om dem som inte insett det ännu, men jag hoppas för deras skull att de finner den rätta Odla-själen inom kort - de är välkomna!