Sidor: 1, 2
Amaryllis
En tanke flög i mig i morse. Har odla på något sätt påverkat ditt liv, ex genom att du har fått nya vänner eller något annat eller liknande?
Betty
En enda röst ännu... och den är min. Ska du inte rösta själv också Amaryllis?

Edit.:
Glömde motivera mitt Ja; Odla har påverkat mig på flera sätt. Jag har läst känna en del jättetrevliga trädgårdsmänniskor. Med flera av dem har jag bytt både julklappar, påskpresenter, fröer, plantor och trädgårdserfarenheter. Jag har lärt mig en hel del annat här på odla med - inte bara om odling. Och så använder min dator mycket mer nu än innan - både på gott och ont... biggrin.gif
Dilara
Inte det minsta. För mig är odla bara en vanlig hemsida. Men ändå rätt så trevligt att läsa och skriva här.
Amaryllis
CITAT (Betty @ 21-07-2009, 19:41) *
En enda röst ännu... och den är min. Ska du inte rösta själv också Amaryllis?

Jo visst nu har jag röstat.
Platinum
Faktiskt har odla påverkat mitt liv, för jag har insett att det kan vara trevligt att förnya och inte bara underhålla en gammal (70 år) trädgård.

Jag har även fått problem med organiserande av mina krukväxter under odlingssäsong eftersom jag läste en tråd om att man kunde odla upp ananas från "fruktblasten". Nu står ju ananasen där stor i mitt odlingsfönster och tar plats där jag brukar driva chili på förvåren. Hoppas ananasen blir för stor för fönsterbrädan snart så jag får ett nytt snickeriprojekt. Varför köpa färdigt när man kan själv som Lotta på Bråkmakargatan sa giggle.gif shy.gif
mojan
Japp, den har påverkat. biggrin.gif

Jag har lärt mig mycket om växter och trädgård.
Jag kan skicka iväg en fråga och får alltid svar/respons både vad gäller odling och andra saker.

Vår Secret Santa och Påskharen var kul! bravo.gif

Några personliga vänner har jag inte fått men har heller inte försökt.
Myosotis
JA!! Jag som inte trodde jag var en forummänniska hittade hit pga en fråga och fastnade genast. Kommer ihåg att jag kastade en blick på småpratsavdelningen och tänkte att "det där är inget för mig". biggrin.gif

Har faktiskt funderat på att starta en liknande tråd.

- Jag fick hjälp att rädda en massa katter som annars skulle ha skjutits, jag hade inte haft råd att kastrera dem alla osv. och har faktiskt ingen aning om vad jag skulle ha tagit mig till om inte ni hade funnits. En av katterna bor numera hos en annan odlait.

- Jag har träffat tre trevliga odlaiter IRL och haft pm/mailkontakt med fler. Jag känner mig mindre ensam pga odla.

- Jag har fått växter som jag inte skulle ha haft annars.

- Jag har hittat en fungerande migränmedicin.

- Jag har fått julklapp och påskpresent, symönster samt en prenumeration på Natur&Trädgård.

- Jag har lärt mig massor och använt mina nya kunskaper i trädgården (man lär sig mycket icke-trädgårdrelaterat också).

- Jag har blivit beroende av dator och internetuppkoppling. giggle.gif

- Jag har passat en kanariefågel som sen flyttade till en annan odlait.

- Jag vann värdecheckar för att så många odlaiter röstade på mig.

- Jag har köpt en bok som jag inte ens hade känt till annars.

osv. osv.

[attachment=38856:grouphugg.gif]
Meriona
Ja absolut. Har varit på två jättetrevliga Odla-träffar och träffat massa härliga människor! Dessutom så lär man sig ju saker varje dag "här inne"!

OCH så är det ett av de få forumen där personliga påhopp är väldigt sällsynt, och det är jag extra tacksam för!

wub.gif
Eva 33c
Det där med "påverkat ditt liv" låter vid första läsningen lite dramatiskt.... Men visst har det faktum att jag varit odlait under en tid tillfört trevliga saker i mitt liv. Som flera andra redan skrivit; nya bekantskaper, utbyte av fröer och plantor och kunskaper osv.
pejori
Oja..Jag har ju fått en internetfamilj ju. Med släkt och allt giggle.gif
Har fått så mycket, både kunskap och massor av goda skratt sedan jag började här.
känner mig som någon sa innan, mindre ensam och att jag har massor av vänner, som jag kan dela mina erfarenheter och funderingar med.
Här är det ingen som tycker man är konstig, (nåja) när man går ut i hällande ösregn för att binda upp någon växt som skulle brutits av tex. giggle.gif
Några har man träffat irl andra är nätvänner. kompiskram.gif kompiskram.gif
Man har fått dela massor av livsöden och jag skulle inte vilja vara utan odla. flirting.gif
Alexander-VG-zon3
Ja det har det gjort VÄLDIGT mycket. både på det bra och det dåliga hållet.

Dock är det mest de bra sakerna som påverkat mest.

har så mycket som påverkat mig så det är svårt att skriva allt.

har fått mycket hjälp i ''privata'' händelser som är ovärderligt och mycket tacksamt att ha fått hjälp och förståelse.

CillaM
Har träffat en hel del odlaiter på träffarna vilket har varit riktigt "gôrkul". Kunskapen som finns här på forumet är oumbärligt, allt från minsta lilla frö till hjälp av sår eller annat. Blir av med växter och fröer till de som vill ha och har även tagit om en liten pisse flirting.gif Mycket trevlig stämning men även delvis en hätsk, periodvis.
Amaryllis
CITAT (Myosotis @ 21-07-2009, 20:16) *
JA!! Jag som inte trodde jag var en forummänniska hittade hit pga en fråga och fastnade genast. Kommer ihåg att jag kastade en blick på småpratsavdelningen och tänkte att "det där är inget för mig". biggrin.gif

Har faktiskt funderat på att starta en liknande tråd.

- Jag fick hjälp att rädda en massa katter som annars skulle ha skjutits, jag hade inte haft råd att kastrera dem alla osv. och har faktiskt ingen aning om vad jag skulle ha tagit mig till om inte ni hade funnits. En av katterna bor numera hos en annan odlait.

- Jag har träffat tre trevliga odlaiter IRL och haft pm/mailkontakt med fler. Jag känner mig mindre ensam pga odla.

- Jag har fått växter som jag inte skulle ha haft annars.

- Jag har hittat en fungerande migränmedicin.

- Jag har fått julklapp och påskpresent, symönster samt en prenumeration på Natur&Trädgård.

- Jag har lärt mig massor och använt mina nya kunskaper i trädgården (man lär sig mycket icke-trädgårdrelaterat också).

- Jag har blivit beroende av dator och internetuppkoppling. giggle.gif

- Jag har passat en kanariefågel som sen flyttade till en annan odlait.

- Jag vann värdecheckar för att så många odlaiter röstade på mig.

- Jag har köpt en bok som jag inte ens hade känt till annars.

osv. osv.

[attachment=38856:grouphugg.gif]

Vad bra att du tar upp allt i punkter! blush.gif

Wilmer
Jag håller med er som skrivit hur det påverkat er och ett tillägg; chatten har hållt humöret uppe på mig många gånger! Den är för mig färsk på Odla, en liten extra krydda. Tack vare Odla hade jag sällskap till veterinären i går, bara en sådan sak smiley_small_hug.gif Allvarligt jag glömde ju en VIKTIG sak, orsaken till veterinärbesöket, Anton, min lilla raggiga marsvinskärlek fann jag ju här på odla wub.gif Så, min lille bebis är en indirekt Odla bebis kram1.gif
GunnellF
Kan inte direkt påstå att Odla har haft nån större påverkan på mitt liv, men det är ju ett tidsfördriv när jag har gott om tid. Det finns alltid nåt nytt att läsa i trådarna och ibland har jag nåt själv att säja. Men att Odla påverkat mitt LIV... nä, det tycker jag är att ta i... Men trevligt är det!! tummenupp.gif
HelenJ
CITAT (CillaM @ 21-07-2009, 21:57) *
Har träffat en hel del odlaiter på träffarna vilket har varit riktigt "gôrkul". Kunskapen som finns här på forumet är oumbärligt, allt från minsta lilla frö till hjälp av sår eller annat. Blir av med växter och fröer till de som vill ha och har även tagit om en liten pisse flirting.gif Mycket trevlig stämning men även delvis en hätsk, periodvis.

Det här kunde jag ha skrivit (nja, kanske inte det där om pisse...) rolleyes.gif .
Dessutom är det faktiskt tack vare odlaiter på chatten som jag började blogga, och det har verkligen påverkat mitt liv! Så i förlängningen är det tack vare odla som jag nu har startat egen firma, har en massa nyttiga kontakter runt om i trädgårdssverige, och har börjat åka på träffar och mässor. De olika frågorna från medlemmarna är också lärorika, antingen jag bara läser dem och tar till mig, eller själv är inne och svarar. Jag har nog lärt mig lika mycket här som under utbildningen! tongue.gif

Det jag saknar nu är chatten, för vi som chattade i stort sett varje kväll förra sommaren hade verkligen himla kul ihop, men stöttade och tröstade också varandra när det var tufft.
Wilmer
Ja, Helene, chatten var ovärderlig för mig under en tuff period i mitt liv wub.gif !
Cathis
Kan bara hålla med. Odla har påverkat mitt liv på många sätt. Allt som man lärt sig bara av att läsa här, alla underbara människor som finns här, en del som man bara har kontakt med här men även dom som jag träffat irl. Det är guld värt!
Gita
CITAT (GunnellF @ 21-07-2009, 22:13) *
Kan inte direkt påstå att Odla har haft nån större påverkan på mitt liv, men det är ju ett tidsfördriv när jag har gott om tid. Det finns alltid nåt nytt att läsa i trådarna och ibland har jag nåt själv att säja. Men att Odla påverkat mitt LIV... nä, det tycker jag är att ta i... Men trevligt är det!! tummenupp.gif

Kan väl bara instämma, ett trevligt tidsfördriv med ibland kul och bitska debatter, men påverkat mitt liv har varken Odla eller något annat internetforum gjort.
Gita
Lars-Olof Arvids
Man kan nog säga att Odla har påverkat mitt liv. Jag är ofta ganska ensam, så då är det roligt att gå in här och "träffa" likasinnade och "prata" växter, odling och natur. Det lär man sig mycket på. Ett forum kan aldrig helt ersätta att man träffas "live" och diskuterar runt ett fikabord, men det är ett väldigt bra komplement. Trädgårdsföreningarna har ju trots allt bara möte någon gång i månaden, medan Odla finns hela tiden. Och så är det förstås roligt att träffa odlaiter på riktigt, som t ex på Surtemarknaden i våras. Att man kan lägga in bilder här tycker jag också om. Den tid är förbi då släkten hade tid och lust att träffas för att se på bilder någon kväll, som man ibland gjorde på diabildernas tid. Då är det roligt att kunna visa sina bilder här och få lite respons på dem. Och att bli inspirerad av andras bilder förstås.

Olle
MariaS
Oj! Verkligen! Så många nya vänner jag har fått här genom åren! Både IRL och här. Numera är det nästan så att man möter en ny medlem i var stad man åker till biggrin.gif på bilträffarna. Andra åker man till ändå, bara för en kopp kaffe.

JAg har fått vänner som är oväderliga, som stöttat mig och hållt mig uppe under en svår period av mitt liv.

Odla har lett till att mitt växtintresse vuxit ytterligare, liksom kunskaperna om desamma. Allt går ju trots allt inte att läsa sig till.

smiley_small_hug.gif till er alla och tack för att ni finns!
andersen
Ja det har påverkat mitt liv.Jag hadde ingen aning om att det fanns så många människor som har en annan syn på många stora frågor som ligger mej varmt om hjärtat. Det kan få min puls att gå på högvarv,samtidigt så är det mycket intressant och jag lär mej mycket av det.

Sedan är det så att jag har ett problem med att bokstäverna bråkar med mej, och att få träna att skriva och läsa på forumet, har hjälpt mej mycket.
Kajsa i Arvika
Javisst har det påverkat både mitt liv och min plånbok... devil.gif
aanderss
inte direkt
Meriona
Er som det inte påverkat, skulle ni inte sakna Odla, om det försvann? g.gif För skulle ni sakna detm, så tror jag ändå att det påverkat er i viss mån.
pejori
CITAT (Meriona @ 22-07-2009, 13:35) *
Er som det inte påverkat, skulle ni inte sakna Odla, om det försvann? g.gif För skulle ni sakna detm, så tror jag ändå att det påverkat er i viss mån.

Precis. tummenupp.gif
Hade man inte blivit påverkad, hade man inte stannat kvar på forumet år efter år. tummenupp.gif
Så att man är kvar och läser/skriver visar att man får ut något av det, annars går man vidare och söker sig till andra ställen. blush.gif
Grönberg
Jo det kan man nog säga:
[attachment=38891:DSC03491.JPG]
[attachment=38892:DSC03547.JPG]
[attachment=38893:DSC03544.JPG]

Over and out!

GunnellF

Nja, det finns säker fler trädgårdsforum och andra forum, ifall man vill fortsätta. Odla i sig skulle jag inte sakna, det är bara en av alla forum på nätet. Men visst påverkas jag på så vis att jag tycker det är trevligt att vara här, dock inte mer än att det är ersättningsbart. Är det svårt att förstå att ens liv inte påverkas av Odla??
Mårbacka

Nej. Några vänner och bekantskap har man inte stött på, så det skulle inte förändra något. Odla är bara ett tidsfördriv. Kunskap har man fått, men det har man bara läst sig fram till och liknande saker hittar man alltid på nätet men de bästa är lärda genom egna erfarenheter tycker jag tummenupp.gif

CITAT (GunnellF @ 22-07-2009, 16:35) *
Nja, det finns säker fler trädgårdsforum och andra forum, ifall man vill fortsätta. Odla i sig skulle jag inte sakna, det är bara en av alla forum på nätet. Men visst påverkas jag på så vis att jag tycker det är trevligt att vara här, dock inte mer än att det är ersättningsbart. Är det svårt att förstå att ens liv inte påverkas av Odla??

Håller även med här!
Meriona
Hihi, vi ska ställa den här frågan igen till Mårbacka och GunnellF om några år.... whistling.gif
MariaS
CITAT (Meriona @ 22-07-2009, 19:48) *
Hihi, vi ska ställa den här frågan igen till Mårbacka och GunnellF om några år.... whistling.gif

yes.gif Vi kan ju försöka efter stockholmsmässan nästa år giggle.gif Har det inte hänt förr, så händer det ju där...
smörblomma
Livet är fattig om man lever för ett internetforum det viktiga är riktiga livet.
GunnellF
CITAT (Meriona @ 22-07-2009, 19:48) *

Jag har varit en trädgårdsnörd i hela mitt liv, Odla har ingen som helst påverkan på det - varken nu eller om några år whistling.gif

Dessutom har jag varit en Internetnörd i många år - ingen förändring där heller... tummenupp.gif

CITAT (smörblomma @ 22-07-2009, 21:14) *
Livet är fattig om man lever för ett internetforum det viktiga är riktiga livet.

Kunde inte ha sagt det bättre själv... angel_not.gif
Grönberg

kan man kombinera detta med god mat/vin, great sex och humor, och några trevliga inlägg? eller är man en intorkad kärring? confused.gif
smörblomma
Inte är du väl intorkad kärring om du gillar god mat och vin det gillar jag också men mitt sexliv diskuterar jag inte på internet
Grönberg
CITAT (smörblomma @ 22-07-2009, 21:24) *
Inte är du väl intorkad kärring om du gillar god mat och vin det gillar jag också men mitt sexliv diskuterar jag inte på internet

Du glömde humor angel_not.gif
Lars-Olof Arvids

Att Odla har en viss påverkan behöver väl inte betyda att man lever för det helt och hållet? Att man t ex har fått nya vänner och hämtar bra kunskap på Odla tycker jag inte hindrar att man även har vänner och kunskapskällor på andra håll. Jag har varit med om att trevliga forum har försvunnit förr, så jag skulle överleva utan Odla också. Men det är ändå så roligt att vara med här att jag säkert skulle sakna det, åtminstone i början. Så en viss påverkan har det - liksom föreningar och annat trevligt man är med i.

Olle
Cathis

Men livet blir ju inte fattigt om man möter människor på ett internetforum som sedan blir ens vänner i riktiga livet. Då blir ju internetforumet en viktig del av livet eftersom vännerna hittades där yes.gif
smörblomma
Grönberg ja jag missade humor men fördenskull är du väl inte heller intorkad kärring
Irene_L
CITAT (Cathis @ 22-07-2009, 21:44) *
Men livet blir ju inte fattigt om man möter människor på ett internetforum som sedan blir ens vänner i riktiga livet. Då blir ju internetforumet en viktig del av livet eftersom vännerna hittades där yes.gif

tummenupp.gif
GunnellF
CITAT (Cathis @ 22-07-2009, 21:44) *

Det verkar ju ändå som att en del här har svårt att förstå att inte Odla påverkar LIVET för alla här... Det ena behöver inte utesluta det andra, naturligtvis. tummenupp.gif

Jag kan ju däremot säja att INTERNET har påverkat mitt liv på flera sätt, under många år, eftersom jag uträttar många ärenden via nätet t ex betalar räkningar, har kontakt med olika instanster via meil, handlar via nätet, har fått kontakt med folk på olika vis osv... men Odla har ingen större betydelse i sig - folk kan jag få kontakt med på andra ställen på nätet (det finns massor av kontaktforum). Och mitt trädgårdsintresse är så grundmurat att det inte påverkas av just Odlas forum...

Odla är en del av mitt internetanvändande och ju mer tid jag har, dessto mer är jag inloggad här och tvärtom. Nu gjorde jag inte inlägget du svarade på, men jag höll med om det 'smörblomma' skrev och vill ge min syn på saken...
Fiffiga Lisa
Internet har förändrat mitt liv, men inte odla, än sen, det är bara ett forum...
pejori
CITAT (GunnellF @ 22-07-2009, 21:54) *
Det verkar ju ändå som att en del här har svårt att förstå att inte Odla påverkar LIVET för alla här... Det ena behöver inte utesluta det andra, naturligtvis. tummenupp.gif

/.../

Men det är väl ingen som har svårt att förstå, att inte alla är påverkade.... confused.gif
På samma sätt, skulle det ju i så fall vara svårt att förstå att odla påverkat mångas liv. confused.gif
Jag antar att detta bara är en disskusion, där man krasst uttryckt talar om, om livet påverkats av forumet.
Har det inte det, så ok...inget konstigt med det. dunno.gif 39 säger ja och 26 säger nej

Ingen har väl andats om, att man slutat leva i verkligheten, bara för att man tycker att man har påverkats här, och träffat många nya vänner och likasinnade...????
ingrid fuxwall
Jag har lärt mig väldigt mycket här men som någon skrev - odla i sig är inte något som påverkat mitt liv även om jag träffat trevliga människor här - det kan jag inte förneka
Eva-Helene
JA, mitt liv har påverkats rätt så mycket tack vare Odla! Jag har upptäckt att det finns folk som accepterar mitt sätt att tänka, min typ av humor...bl.a. Vänner har jag fått tack vare Odla, goda vänner som jag för mitt liv inte skulle vilja vara utan!
Gillan
Absolut att Odla har påverkat mitt liv. Här har jag träffat så många likasinnade som även blivit mina vänner IRL och jag värdesätter dem av hela mitt hjärta wub.gif . För att inte tala om all kunskap jag har inhämtat här. Det är som en hel trädgårdsbok utan slut. Det är bara att läsa och läsa och.......................läsa bravo.gif .

För tillfället har jag av flera olika anledningar knappt nån tid alls över till Odla, men jag vet att det finns här och jag skulle nog bli förkrossad om Odla helt plötsligt var borta när jag skulle logga in ohmy.gif

Men det här ska ju inte blandas ihop med det liv man lever IRL. Det är ju två helt skilda liv. Dessutom så är det väldigt få av mina vänner i IRL som har samma brinnande intresse av trädgård och sådder som jag har. Dem delar jag allt annat med.

Så tack för att du finns Odla smiley_small_hug.gif
Meriona
CITAT (pejori @ 22-07-2009, 22:35) *
Men det är väl ingen som har svårt att förstå, att inte alla är påverkade.... confused.gif
På samma sätt, skulle det ju i så fall vara svårt att förstå att odla påverkat mångas liv. confused.gif
Jag antar att detta bara är en disskusion, där man krasst uttryckt talar om, om livet påverkats av forumet.
Har det inte det, så ok...inget konstigt med det. dunno.gif 39 säger ja och 26 säger nej

Ingen har väl andats om, att man slutat leva i verkligheten, bara för att man tycker att man har påverkats här, och träffat många nya vänner och likasinnade...????

Pejori, jag säger bara smiley_small_hug.gif
Alba
Ja visst har Odla påverkat mitt liv........trots att jag har ett liv även utanför Odla.
Här har jag lärt mig massor och fått underbara fantastiska vänner. De hade jag knappast kommit i kontakt med om Odla inte fanns.
Odla är inte ett forum som vilket forum som helst för mig. Jag är medlem på flera forum men inget är som Odla.
Livet består ju av flera delar.......där är Odla en del.......en mycket viktig del.
Om inte forumet gav mig så mycket skulle jag knappast återvända.

Tack Odla för att du finns och tack till alla underbara odlaiter som förgyller dagen.
Myosotis

Ja, visst, mitt liv är fattigt. Jag är ensam och deppig mest hela tiden och jag får ut otroligt mycket av odla (även om jag inte lever för det som du uttrycker det). Kul för dig att du inte har behov av det men andra har det. Om man nu inte har så mycket till "riktigt" liv så kan man väl glädja sig åt det sociala nätverk man har, även om det "bara" är på nätet. Har man dessutom träffat odlaiter på riktigt och fått inbjudningar till fler wub.gif så är det ju faktiskt inte bara på låtsas längre. Vi är alla människor, inte fantasifoster och detta är ett av många möjliga sätt att kommunicera med sina medmänniskor.
Alba
CITAT (Myosotis @ 23-07-2009, 09:55) *
Ja, visst, mitt liv är fattigt. Jag är ensam och deppig mest hela tiden och jag får ut otroligt mycket av odla (även om jag inte lever för det som du uttrycker det). Kul för dig att du inte har behov av det men andra har det. Om man nu inte har så mycket till "riktigt" liv så kan man väl glädja sig åt det sociala nätverk man har, även om det "bara" är på nätet. Har man dessutom träffat odlaiter på riktigt och fått inbjudningar till fler wub.gif så är det ju faktiskt inte bara på låtsas längre. Vi är alla människor, inte fantasifoster och detta är ett av många möjliga sätt att kommunicera med sina medmänniskor.

tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon