CITAT (GunnellF @ 26-07-2009, 12:08)

Mitt tips är att du ser till att ta riktigt betalt redan från början - jag vet själv att det är lätt att inte göra det, medan man är ny i yrket och tycker att det är kul att jobba. Men vänjer man folk vid att man jobbar billigt är det svårt att ändra på senare. Dessutom att du tänker dig för när du tar på dig jobb så att du inte överbokar dig - också lätt från början när allt är kul. Och det där med trädfällning skulle jag ta en extra funderare på: det krävs mycket vana för att fälla träd i trädgårdar.

Jag ligger på samma pris som kolleger/konkurrenter häromkring. Däremot ger jag en "studentrabatt" så länge jag pluggar, den kommer att försvinna så fort jag tagit examen. Det gör att jag kan lägga ner extra mycket tid på att vara noggrann utan att någon kan klaga på det. Jag tror jag tjänar på det i förlängningen. Jag har också olika priser beroende på var kunden finns geografiskt, och vilken typ av arbete det gäller. Jag skriver därför inte ut några priser nånstans utom i varje enskild offert.
Just vad gäller trädfällning kommer jag att ha med mig min gamle far, som är gammal skogsarbetare och har full koll på hur man tar ner träd utan att riskera att omgivningen också åker... (Han kostar inte så mycket i personalomkostnader heller

)
Jag har redan fått samtal från olika försäljare, men när jag ber om att få erbjudandet på mail så jag kan läsa igenom det i lugn och ro brukar samtalet snart ta slut, och än så länge har jag inte sett röken av några såna mail....