Är du allvarlig? Skadedjur är de djur som orsakar skadegörelse. Som när vilda djur lämnar sitt naturliga levnadsmönster och ger sig in i nya främmande miljöer och bosätter sig där och lever på så sätt och på sånt de inte är gjorda att leva på. Vilda rådjur ute i vild skog är inte skadedjur, orädda och tama rådjur som ligger och sover i folks trädgårdar, parar sig, föder sina ungar, lever sina liv där de inte har att göra är skadedjur. Kom och titta i min trädgård så ska du få se på skadegörelse. Nu har det gått så långt att jag ska byta det höga staketet mot viltstängsel. Att jag har fyra stora hundar räcker inte! Hundarna jagar rådjuren över staketet, när hundarna går in i huset så går rådjuren in och äter vidare. Grannen kan inte ha sin hund ute på sin inhägnade tomt, där går nämligen rådjursgeten med sina kid och hunden har två gånger fått fatt på dem. Och hon gör sig skyldig till jaktbrott, hundar får inte jaga rådjur... Att rådjuren hoppar över staketet in till hunden spelar ingen roll!
--------------------
Anna-Karin Lundberg Min trädgård är mitt rike!
|