hur har du den placerad?
tycker det ser ut skador av för dålig luft (för fuktig eller för torr) och/eller av fel miljö.
ev också för skuggigt och för mycket vatten.
om du kan placera gärna ut den, dom trivs väldigt bra ute. placera ut den efter frostrisken är förbi och ta sedan in den innan frosten kommer igen. dom övervintrar inne i ett ljust fönster. när du tar ut den kan det vara bra att skydda den lite mot solen i början (placera i halvskugga och ev lägg över ett ljust tyg i 1-3v).
har du den ute vill den ha mycket vatten när det är varmt och soligt. ges näring från maj till juli ca 2-3gånger i månaden.
plantera om den i feb-april i lucker och luftigjord gärna lite kalk i.
CITAT (Bengalow @ 28-07-2009, 14:21)

Det viktigaste skötselrådet för Oleander är: "vattna mycket". Den skall nästan stå i vatten under hela sommaren, och så gillar den sol. När jag står i strandkanten i Grekland, med fötterna i vattnet och solar, så tänker jag på Oleandern. Då trivs den också!!!
På vintern skall den "nästan" torka ut mellan vattningarna...4-10 grader och rätt ljust - uterummet kanske?
det beror på hur vädret/miljön är. är det svalt och mörkt ska den inte ha mycket vatten. är det soligt och varmt och torrluft ska den ha mycket vatten. vi har inte en Grekisksommar verken ute eller inne. har man den ute kan den stå i rumstemp utan extraljus dock gärna i ett ljustfönster under vintern.
CITAT (Linda1988 @ 28-07-2009, 13:50)

Ni kan gå in på mitt album för att se hela.
såg inte ditt album förens nu, hur vattnar du den ? och vad har den för läge ? när tog du ut den?
det kan också vara gamla frosts/kylskador. avhärdade du den ordenligt?
vad har den för jord?
tillväxten den fått tyder på för mycket vatten och att den står för mörkt och ev också för mycket näring i ett sånt läge.
står den mörkt - mindre vatten och mindre näring.
står den soligt - mycket vatten och mer näring.
Redigerat av flaxss: 28-07-2009, 13:32