CITAT (sthmbr @ 28-07-2009, 09:50)

ok, då tar jag nog och formar till den redan ikväll!
Jag bor ni i lägenhet och har planterat denna lönn nedanför min balkong och tanken är att jag ska ta med mig den när jag flyttar till radhus/villa. Jag kommer att leta nytt boende nu i höst/vinter och tänkte därför "ställa ut" lönnen hos mina svärförläldrar ifall kälen har kommit när jag flyttar.
Du verkar ha bra koll på lönnar. Ngn annan sort som du kan rekommendera?
Mvh
Magnus
Menar du sort av Acer palmatum eller andra odlingsvärda lönnar i allmänhet?
Hur som helst ,min favorit just nu är av acer palmatums är "villa taranto" den står också i söderläge hos mig.
Det fins så många att välja på så att rekomendera en, känns väldigt svårt.
Här har du en länk till en plantskola i holland som jag har beställt från,försök att hitta bara en.....
http://www.esveld.nl/~laur/index.php?lan=e...amp;cp=heestersDom har ett oslagbart sortiment!
vill du ha en större är denna min favorit, Acer pseudoplatanus 'Eskimo Sunset' den står i full sol hos mig. Till sist om du vill ha en väldigt liten, så tycker jag denna är läcker Acer platanoides "novus".
När du flyttar till ett nytt ställe är det ganska bra att kruka upp den,gör det på senhösten när den gått i vila ,då kan du testa i lugn och ro på våren vart i trädgården den verkar trivas och passar bäst.