Jag har fått trädet från en vän i Danmark som sått det som frö. Han bor på Jylland. Mitt träd har fått höstfärger, så det är nog ett härdigt träd. Det måste det vara, som klarat sig så bra trots skadorna. Jag bor i Tyresö, söder om Stockholm. Trädet är plangerat i en söderslänt med vandrande skugga, det växer stora ekar på tomten. Jag har givit det ganska rejält med kompist varje år, men inget annat extra pyssel. Jag ser mina växter som mina vänner, men jag vill inte behöva ägna mig jättemycket åt varje planta. De som inte tål "normalskötsel" får styka med, helt enkelt. Jag har stor trädgård, jobbar heltid och har flera hundar, så alla kräver sitt. Jag försöker inte tänja på klimatgränserna, de som inte klarar sig passar inte här. Fast viss är mer kära än andra, förstås. Jag får göra en bur åt ginkon.
Till skadorna: Jag tänker så här, trädet har skickat nya skott nere från den oskadade stammen, det måste väl betyda att den "vill" växa därifrån? Att den känner att den håller på att dö? Nu är den mer tilltygad eftersom rådjuren varit på den en andra gång, så mer bark är avfläkt högre upp. Även den tjocka läkta strimman är skadad nyligt. Av miljoner träd att välja på, varför mitt ginko?
Ja, jag kommer gråta när jag sågar, men tror ni det är det rätta? Det känns ganska drastikt, så jag vill känna att jag gör rätt. Fast det vet man ju inte förens efteråt, förstås!
--------------------
Anna-Karin Lundberg Min trädgård är mitt rike!
|