Jag har, trots inhägnat område, rådjur på tomten som länsar. Jag har använt de här skrämmorna ganska länge, de såldes tidigare under namnet scare crow av Willab. De slutade ta in dem, sa de, för att de fått så många reklamationer. I princip fungerar de bra, ett tag. Första problemt var att när det blev frostnätter på våren och hösten så frös de sönder över en natt. Sen när vattnet i slangen tinade så sprutade det som en fontän, för själva huvudet hade trillat av, allt är hårdplast och plast tål inte att vatten fryser inuti.
Jag använde dem bara på sommaren sen, men då och då så stod de och sprutade som en vanlig vattenspridare efterom det blir ärg inne i sensorn. Skruvar man isär allt och skrapar rent metallbläcken med en kniv så fungerar de igen, ett tag.
De sprutar på alla som går förbi, men bara på levande varelser. Man får sätta skrämmorna åt rätt håll och lära sig var man kan gå, så man inte blir sprutad på. Jag placerade skrämmorna så jag kunde gå bakom dem och inte framför, när jag rörde mig i zig zag på tomten. Jag har ju hundar också, som inte lyckas jaga bort rådjuren, men för att inte spruta ned hundarna så gick jag varje morgon och stängde av alla skrämmorna och sen satte jag på dem igen på kvällen. Jag har stor tomt, så jag fick dra ett ganska imponerande vattenslangsytem med förgreningar hitåt och ditåt för att täcka in de områden där jag ville ha växterna kvar. Rådjuren kom fortfarande in på tomten, men de åt inte där det sprutade vatten, bar över allt annars! Så fungerade de bra!
Min syster bor i England och där är mildare klimat, men hennes har också gått sönder. Hon har den för att skydda sin dammfisk från hägern, men den fick "spel" och sprutade hela dagen.
Jag har väl köpt ett knappt tiotal vid det här laget, men nu givit upp. De är för dyra för att inte hålla längre, tycker jag. Kanske är den här varianten som säljs nu är uppgraderad, det ver jag inget om. Den ser ialla fall ut exakt som de jag hade. Har man en liten tomt eller en öppning i häck eller staket där man vet att rådjuren (eller andra man vill stoppa) kommer in kan det säkert fungera, men att skydda större områden var ganska mycket pyssel.
--------------------
Anna-Karin Lundberg Min trädgård är mitt rike!
|