CITAT (Gunilla T @ 28-07-2009, 19:10)

Klart jag menar allvar...har bara ett annat perspektiv än du har. Anser att det är människan som tränger undan djuren och därmed förändrar deras beteende.
Antagligen är det så. Det är en vacker filosofi, men jag blir ändå väldigt sorgsen och arg över skadorna rådjuren gör.
2-8 rådjur härjar i villaträdgårdarna där vi bor. Vi diskuterar ibland situationen med kommunens viltvårdare. Han säger att rådjuren söker sig till trädgårdarna för att hundägarna inte har sina hundar kopplade i det stora naturskyddsområdet nära oss. Hur ska vi få människan att låta rådjuren bo i fred i skogen? När vi någon gång har sagt till om särskilt okopplade och högljudda hundar - "tänk på naturen!" - så tycks hundägarna tro att vi är hundrädda.
Gunilla T igen: "Tråkigt med skadorna du fått men det bästa är ju att inhägna det man vill skydda."
Ja, hur då??? Jag tycker verkligen du underskattar problemet!
Att inhägna en hel villaträdgård med ett 2 m högt stängsel är både dyrt och fult. Också grindarna måste vara 2 meter. Det skulle inte se klokt ut! Att inhägna varje enskild buske och träd är inte min idé om en vacker trädgård. Så nu är det rådjuren som bestämmer vad vi kan plantera. Och också de "rådjurssäkra" växterna fejas det på av hjärtans lust.