CITAT (Gunilla T @ 28-07-2009, 19:10)

Klart jag menar allvar...har bara ett annat perspektiv än du har. Anser att det är människan som tränger undan djuren och därmed förändrar deras beteende. Tråkigt med skadorna du fått men det bästa är ju att inhägna det man vill skydda.
Jag förstår vad du menar, och kan på ett plan hålla med. Ett annat sätt att se på det (rätt eller fel): Vår fastighet härstammar från 1600-talet,
de här rådjuren har inte trängts bort. Hur som helst, vi har - ta i trä - rätt små "problem" med rådjur, det kryllar av dem i i den skog vi bor i.
Grävling har vi sett vid ett tillfälle på tomten. Grävlingparet hann härja runt endel innan vi skrämde bort dem (Vi skrek). Och vi ser rejält med spår av vildsvin runt tomten.
Det är ett under, sa en bekant (en i jaktlaget på orten) som vi stötte på förra helgen, att ni får ha trädgårdslandet ifred (från vildsvin, grävling och rådjur). Jag tar i trä igen.
Han berättade vidare - Det stora grävlingbeståndet, det finns snart inga skogsfåglar kvar.
Vad kan obalansen bero på?
Att rådjurens, grävlingens och vildsvinet (utplanterad, så egentligen inte...) bestånd, ja det är en obalans.
Deras naturliga "fiende"...