CITAT (Anders zon 1 @ 28-07-2009, 21:03)

Det verkar som om härdigheten hos Ginkgo kan variera en hel del (kanske beror det på var de härstammar ifrån eller så varierar det helt enkelt mellan olika exemplar). Jag har haft en Ginkgo i zon 4 i ett 10-tal år och den har inte växt många cm eftersom den fryser tillbaka lika mycket som den tillväxer i princip varje år. Orsaken är att nytillväxten inte avmognar inför vintern. Detta visar sig också genom att "bladen" aldrig får någon höstfärg och fälls på ett normalt sätt, utan istället fryser bort när kylan kommer. Ginkgo brukar ju annars ofta få vackra gula höstfärger. Jag tolkar detta som att mitt exemplar invintrar ovanligt sent (för sent för klimatzonen). Orsaken är med största sannolikhet att värmen under sommaren-hösten inte räcker till. Gissar att ett exemplar som får höstfärger säkert skulle klara sig mycket bättre i zon 4. Slutsatsen är alltså att det i kyligare zoner gäller att få tag på ett exemplar som invintrar tidigt, vilket antagligen bland annat visar sig genom tidiga och fina höstfärger.
Säkert varierar det beroende på proviniens, MEN jag vill bara berätta om hur mitt beter sig i zon 4. Det slår ut bladen fint på försommaren , och släpper dem gula på hösten, däremot så växer det ingenting och fryser inte heller tillbaka någonting, utan står helt stilla.