Tack för båda era svar. Som jag förstår det bygger hela idén om gröngödsling mellan raderna i exempelvis grönsaksodlingen på en önskan om att just minska kväveläckaget som uppstår genom öppen jord. Jag täckodlar sedan flera år med gott resultat - men då handlar det ju om avklippta multnande växter som placeras så att de täcker den öppna jorden, och och göder och fukthåller den. Att så ärtväxter, eller kvävefixerande växter, mellan grönsaksraderna låter i och för sig vettigt, men i de böcker jag läser tycks det inte vara strängt styrt mot sådana växter, man verkar använda lite olika arter. Många verkar också odla starkväxande örter och med jämna mellanrum under växtsäsongen klippa av dem (skörda dem) för att på så sätt få tillgång till ännu mer humusmaterial (var de sedan gör av detta humusmaterial vet jag inte riktigt, kanske som täckning ännu närmre grönsakerna - mellan dem?).
Men om man bortser från kvävefixerande växtval - finns det eg. inte (som du KURT skriver) något som tyder på att grönsakerna skulle berikas av att ha denna odling inpå väggarna? Begriper fortfarande inte riktigt (kanske är jag trög) men odlingssättet är ju på intet sätt ovanligt i vissa kretsar?
|