CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 28-07-2009, 21:51)

Nää, jag är bara rädd att om toppen dör så dör hela trädet. Som att den torkar ihjäl eller "förblöder"(allså om den blödde, men det var mer bildligt talat. Det rinner ingen sav)...
Jag VET ju inte, jag tänkte att jag måste "amputera" innan den är död. Men om det inte är någon fara för trädets liv så har jag ingen lust att såga!
Då bygger jag hellre bur!
torkar toppen in dör inte hela utan då skjuter den bara skott nere ifrån som den redan gjort. torkar inte toppen in så läker den med ny kallus och åter hämtar sig.
CITAT (Anders zon 1 @ 28-07-2009, 21:03)

Det verkar som om härdigheten hos Ginkgo kan variera en hel del (kanske beror det på var de härstammar ifrån eller så varierar det helt enkelt mellan olika exemplar). Jag har haft en Ginkgo i zon 4 i ett 10-tal år och den har inte växt många cm eftersom den fryser tillbaka lika mycket som den tillväxer i princip varje år. Orsaken är att nytillväxten inte avmognar inför vintern. Detta visar sig också genom att "bladen" aldrig får någon höstfärg och fälls på ett normalt sätt, utan istället fryser bort när kylan kommer. Ginkgo brukar ju annars ofta få vackra gula höstfärger. Jag tolkar detta som att mitt exemplar invintrar ovanligt sent (för sent för klimatzonen). Orsaken är med största sannolikhet att värmen under sommaren-hösten inte räcker till. Gissar att ett exemplar som får höstfärger säkert skulle klara sig mycket bättre i zon 4. Slutsatsen är alltså att det i kyligare zoner gäller att få tag på ett exemplar som invintrar tidigt, vilket antagligen bland annat visar sig genom tidiga och fina höstfärger.
min fick dock höstfärger men jag tror snarare att för min del att det var med ålder att göra då det var en väldigt liten planta. plus sommaren innan den vintern den klarade var mycket varm lika så hösten vilket också nog gjorde att den klarade den vintern och inte den nästa.