Jag förstår upprördheten över misshandlade och förstörda växter, och nej, det är inte tillfredsställande på något sätt att bara plantera "rådjurssäkra" växter om det nu öht finns några sådana?
Att inhägna tomten är dyrt, ja, men vad är alternativet? Det är inte heller billigt med alla dessa "lösningar" som smarta försäljare hittar på..
Hela naturen omkring oss är ju omgiven av djur som kan ställa till det - personligen tror jag att rådjuren blir beskyllda för mycket av det som haren ställer till.
Vi har så lite älg kvar här i området så jaktlagen har inte jagat älg här på flera år men det räcker med en! älgko och hennes kalv för att beta av de flesta tallplantorna som min man planterat. Det blir nog inga stolta furor där inte..
Grävling har jag levt med i trädgården i alla år med något varierande resultat. Oftast klarar växterna sig, den trycker ner nosen i rabatterna och i gräsmattan när den letar mask, bara en rabatt är helt nedtrampad i år. Skjut den eller locka den in i en bur och för bort den är de vanligaste kommentarerna men jag antar att ett ledigt revir snabbt ockuperas av en ny innevånare...
Vildsvin finns här men ännu inte i trädgården.
Och rådjur har vi förstås...och harar.
Så vad kan man göra? Skjuta av rådjur, älgar, harar, vildsvin och grävlingar , visst, men det är alltid någon som kommer att uppleva djuren som problem såvida man inte tar bort allt.
|