Att vi har problem med skogens djur beror inte på att dom är klipska nog för att lura oss utan för att dom är urbota korkade. Älgen är värst, skogens dummast kreatur enligt en jägare jag känner. Jag spårade en älg en gång. Den hade stått och betat en bit från en järnvägslinje. Så kom tåget ut ur tunneln och älgen blev rädd. Istället för att avlägsna sig så långt som möjligt från järnvägen ville den in i den trygga skogen, på ANDRA sidan järnvägen! BONK sa det där jag stod och väntade på en tågtitt i mörkret ett par hundra meter därifrån. Älgen flög ca 25 m och mulade på direkten.
Rådjur är likadana. Att dom inte fattar att det finns människor i hus kan jag förstå, men inte varför man kan komma ut ur huset och skrämma bort dom och dom sedan återvänder så fort man gått in. Om och om igen. Det var ett avsnitt i Mitt i naturen som handlade om rådjursfångst. Man fångade rådjur för att märka dom mm. Mycket enkla fällor, en låda där rådjuren går in och sen slår dörren igen. Det visade sig dock att samma rådjur gick in i samma fälla om och om igen. IQ 20 eller något ditåt.
Dem dumheten lär man dock kunna använda MOT plågorisen. Enligt en uppgift kan man skydda sig med höga käppar i en rad, så höga att rådjuren inte kan hoppa över. Dumma som dom är fattar dom inte att det går att hoppa mellan käpparna. Jag har något liknande, uppspända trådar runt tomten. Från början hade jag att kraftigt staket av stålrör med ståltrådar men har nu gått över till korta tråstolpar förlängda med ganska klena vinkeljärn. Trådarna är numera av plasttråd men det verkar fungera. Trots att dom skulle kunna hoppa igenom staketet gör dom det inte.
Sen har jag grävlingproblem också så staketet är kompletterat med nät längst ner. Grävlingen är också dum men ihärdig så det är en kamp mellan oss. Hittar den den minsta glipa under nätet så tar den sig in och jag får fixa till det. Att en grävning utan större problem skulle kunna börja gräva en tunnel en bit från staketet och göra en tunnel fattar den inte. Inte heller att nätet bara är 60 cm på vissa ställen så den skulle kunna klättra över. Den skall UNDER, eller igenom.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|