Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Blåa och vita tomater samt rabarber, Hjälp!
          Golskrutt
          Inlägg 28-07-2009, 14:39
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 36
          Medlem nr: 25 109

Jag har nyss köpt hus och har fått mycket i trädgården att sköta om och jag är ganska novis.

Det första som jag undrar är över tomaterna. Har hela växthuset fullt med tomater och då har jag blåa, vita och röda. Jag vet vad jag ska kolla efter på dom röda tomaterna, men när vet jag att dom blå tomaterna och dom vita är redo att ätas? Dom börjar bli riktigt stora nu! Den vita hette Moneymaker och den blå vet jag inte riktigt på stående fot. Ska jag gödsla tomaterna nu när dom har så mycket frukt? Har tidigare haft gräsklipp över sig, är det allra bäst eller funkar kogödsel bättre?

Min andra fundering är om rabarber. Har en stor, stor buske som växer bredvid växthuset framför mina svartvinbär och rabarbern är alltså grotesk. Den har inte blivit skördad alls detta året. (har nyss flyttat in). Den är nog alla gånger 5-6 år. Min undran är om jag skulle kunna klippa ned den ganska så mycket så jag kommer fram till mina svartvinbär. Det är även lite bladlusar på "blomman" oxå så den måste jag väl ta bort? confused.gif

Mycket Mycket tacksam för svar då det känns som att jag famlar i mörker.
          Är det någon som har bra tips på någon trädgårdsbok med bra bilder och skötselråd om allt från prydnadsbuskar till allt ätbart?

Mvh Milla

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Golskrutt
          Inlägg 29-07-2009, 10:18
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 36
          Medlem nr: 25 109

Hej igen! Ja jag känner igen tomatplantor, giggle.gif har endast tomater och en vinranka i växthuset. Jag går efter en lapp som är i växthuset som de förra ägarna har satt upp och markeringar. Men då blir dom "röda och vita" tomaterna också röda alltså? confused.gif Såg igår att bladen inte alls är fina, nästan lite ruttna längst ned. Tog bort dessa så gott jag kunde. Dör tomaterna om man tar bort lite blad eller ska dom klara av det?

Rabarbern är riktigt stor. Kan jag ta ändå längst ned och ansa riktigt och täcka över med fiberduk till vintern så att det kommer nya nästa vår eller hur funkar det?

Mvh Milla

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-10-2025, 08:33

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon