Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> täckbark och koggens
          modd1994
          Inlägg 30-07-2009, 09:21
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 39
          Medlem nr: 20 310

hej jag har läst att täckbark ska vara dåligt att ha i rabaterna då det själ mycket kväve när det bryts ner,men när jag var på "wij trädgårdar"så tror jag att dom hadde lagt täckbark runt rosorna.vad tycker ni om täckbark/vad täcker ni med

också tävket jag beställa mer rosor från internet på en sida som hetter "koggens rosor"har ni beställt därifrån för?hur var kvaliten?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Thé
          Inlägg 30-07-2009, 11:17
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 949
          Medlem nr: 12 351

Jag beställde en hel del rosor från koggens i höstas, och de var riktigt fina. Stora och bra exemplar, och bra pris. Rekommenderas.

Vad gäller täckbark tycker jag personligen inte att det är så fint, men jag vet att många gillar det. Jag har en lång rabatt med blandade buskar på tillväxt där jag har lagt täckbark eftersom ogräsrensandet blev övermäktigt. Jag ser det dock som en tillfällig lösning, och tänker plantera marktäckare där.

Vill man ha täckbark tror jag att det finns lite olika tillvägagånssätt. Ett är att lägga markduk eller tidningar under, då stjäl inte täckbarken näring ur jorden på samma sätt. Lägger man inte markduk måste man fylla på med täckbark varje år (det måste man kanske i alla fall, vid närmare eftertanke) och jag tror att man kan ge en extra giva gödsel till rosor/buskar för att kompensera för näringsbortfallet (tror till och med att det stod så på min påse med täckbark).

Summa summarum går det åt rätt mycket täckbark (jag använde 8 säckar till ett lager som egentligen blev för tunt, det kommer lite ogräs här och var), det måste fyllas på varje år och till sist börjar ogräset växa där i alla fall när barken bryts ner. Tror jag.

Redigerat av Thé: 30-07-2009, 11:22

--------------------
          Skåne, zon 1

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-09-2025, 22:15

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon