CITAT (NovisMimmi @ 30-07-2009, 13:37)

Tack för era svar!
Det finns både getingar OCH blomflugor där. Det är inte bin.
Tänk om vi har ett getingbo... HUGA!
Vi har inga andra växter vid dessa Rhododendron. De står "isolerade" mot en vägg.
Om getingproblemet inte försvunnit till nästa år så gräver jag upp buskarna, står inte ut med dessa getingar. För om det är ett getingbo där så är det väl inte "aktivt" där nästa år? Getingar byter väl bo varje år har jag för mig att jag läst.

Tycker inte att du ska ta bort rhododendronbusken av denna anledning. Har som sagt aldrig hört eller själv sett att just rhododendron skulle vara särskilt lockande för getingar. Är det ett getingbo i busken (eller i närheten) så kommer det inte att vara kvar några getingar där nästa år, fast det kan ju naturligtvis komma nya getingar och bygga bo nästa år. Om det inte beror på ett getingbo så tror jag att det är ett övergående problem som kan försvinna rätt snart beroende på vad det är som lockar dit getingarna. Se som sagt efter om det är löss eller honungsdagg på busken.
Kolla förresten om din hemförsäkring täcker kostnader för skadedjursbekämpning. I så fall kan du snabbt få dit t ex anticimex som för en billig penning åtgärdar ett eventuellt getingbo.