Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hjälp mig med trädgårdsdesigntips!, Ska jag ändra eller ej...?
          SysterJord
          Inlägg 29-07-2009, 19:59
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 69
          Medlem nr: 22 074

Vi har haft ett "dike" uppgrävt genom en bit av tomten p.g.a. fjärrvärmeinstallation och nu är jag i valet och kvalet om jag ska utnyttja "röran" som blivit på något sätt.
          Vad tycker ni, kunniga och intresserade, ska jag plantera några buxbomsbollar eller annat kul (kom gärna med förslag) i "jordgatan" som blivit eller ska jag ha gräs som tidigare. Se bilderna!

Det är sol från söder princip hela dagen på denna plats, ena bilden visar från grinden och den andra mot grinden. Om man står med ryggen mot grinden så är huset till höger och i slutet av "jordgatan" finns, i en triangel, tre thujaliknande toppiga buskar som jag gjort rabatt runt med vårlökar och hosta.

Ge mig era smakfulla och kloka förslag, tack! biggrin.gif
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  P7290011_845x1126.JPG ( 241.94k ) Antal nedladdningar: 38
          Bifogad fil  P7290012_845x1126.JPG ( 236.16k ) Antal nedladdningar: 44

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Fågelvägen
          Inlägg 30-07-2009, 18:05
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Svårt att ge synpunkter när bilderna inte visar resten av trädgården och huset. De ska betona varandras karaktär. Och dessutom stämma med växter som familjen tycker om resp. ogillar!
          Det ser ut som en rak stenlagd gångstig från huset till grinden. Planterar du något som går lika rakt LÄNGS stigen kommer det att visuellt dela trädgården i två delar längs en rak linje. Kan se ganska tråkigt ut.

Karsans förslag att låta gräsmattan gå fram till gången verkar bra, tycker jag. Breddar du gångstigen kunde den ev. göra en liten båge närmare några vackra buskar eller andra planteringar. Med risk att folk (som struntar i vackra buskar) ändå genar över gräsmattan.

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 05:52

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon