Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Suverän trädgårdsvakt mot rådjur, Skrämmer bort objudna gäster
          securicor
          Inlägg 24-07-2009, 09:25
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 25 030

Hittade en underbar lösning som fungerar fantastiskt bra i vår trädgård!
          En sensorstyrd vattenspridare som skrämmer bort alla skadedjur såsom Hundar, Katter, Rådjur Fåglar..
          Längst ned på nytt och nyttigt i Viivilla, Spray-it Trädgårdsvakt:
          http://www.viivilla.se/Nytt-Nyttigt/Nytt-N...=&std=false

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Anna-Karin Lundb...
          Inlägg 30-07-2009, 10:14
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 756
          Medlem nr: 14 406

Jag hoppas hitta nån billigare för att få upp stängslet, annars får jag göra själv. Det är nät, inte trä, för då måste man ha bygglov från kommunen. Med nätstängsel får man göra hur högt man vill. Jag har hundar också, så man får inte ha elstängsel hur som helst, det finns regler för det. Och rådjuren hoppar ju högt över, nosar inte på det. Jag vill inte ha el inne i varenda rabatt, min tomt är av "skogstyp" och jag vill ha det lite lagom vildvuxet och naturligt, med blommor här och var, inte bara ett enda stort land som är inringat med el.

Jag gick med måttband och mätte sida för sida för att få fram längden på staketet och fick samtidigt en "karta" gjord. Tomten är på 2350 m2, omkretsen ca 200m.
          Enligt försäljaren så ska det hålla ute vildsvin också, men jag var hos bekanta i en förort till Berlin i Tyskland. Där hade alla villaägare riktiga järnstaket och det var för vildsvinens skull. Försäljaren av staketet sa att det hade blivit en storsäljare på sista tiden, för att folk ledsnar på att få sina trädgårdar förstörda.

Jag hade tänk ha en hög häck längsmed vägen för att dölja staketet, på andra sidor av tomten växer höga hasselbuskar men allt blir förstås inte täckt. Funderar på att sätta massor av vildvin som ska få klättra upp i staketet och böra det till en spalje/grönskande mur.

Imorse när jag kom ut så hade de ätit ur krukorna på trappen, alla mina fina blommor jag längrat så efter! Inte en ros har blommat här på jag vet inte när! En av mina hundar dog och begravdes för sex år sen. Hon fick en ovanlig och vacker rosenbuske på graven. Har aldrig sett den blomma! Igår natt fejades min enda vinbärsbuske helt bort, full med mogna svarta vinbär. Fan också, rent ut sagt. Stängsel eller ge upp trädgård, känns det som.

Jag har skrivit brev till grannarna och bifogat en blankett från kommunen som ska skickas in till dem med begäran om avskjutning. Alla grannar ska få den idag, sen får vi se hur många som vill bli av med rådjuren här. Även om varenda ett skulle skjutas så kommer det ju snart nya. Så länge man låter dem röra sig bland folk blir de ju orädda. Jagade man "som satan" så skulle väl de skyggaste överleva och de skulle inte våga sig in bland hus, folk och hundar, men det tar väl generationer... Staket blir det! Och dyrt, men jag ska odla tulpaner sen!!!

--------------------
          Anna-Karin Lundberg
          Min trädgård är mitt rike!

Citera
          smuleborg
          Inlägg 30-07-2009, 20:01
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 30-07-2009, 11:14) *
          Jag gick med måttband och mätte sida för sida för att få fram längden på staketet och fick samtidigt en "karta" gjord. Tomten är på 2350 m2, omkretsen ca 200m.
          Enligt försäljaren så ska det hålla ute vildsvin också, men jag var hos bekanta i en förort till Berlin i Tyskland. Där hade alla villaägare riktiga järnstaket och det var för vildsvinens skull. Försäljaren av staketet sa att det hade blivit en storsäljare på sista tiden, för att folk ledsnar på att få sina trädgårdar förstörda.

Jag hade tänk ha en hög häck längsmed vägen för att dölja staketet, på andra sidor av tomten växer höga hasselbuskar men allt blir förstås inte täckt. Funderar på att sätta massor av vildvin som ska få klättra upp i staketet och böra det till en spalje/grönskande mur.

Tack. Vi får mäta, och sen överväga. Hittills rätt blygsamma "skador", ta i trä.

Hos oss -

Två av fyra "sidor, skulle bli långt från "boningshuset" och i den (nästan) naturliga delen (woodland är ett modernt ord); tredje sidan är rätt nära men inte direkt synligt (nedanför berget); fjärde sidan är den mot "vägen" (väg och väg) och som vi ser det skulle det förfula. Typ clematis som klättrar, vallmo som gör som den vill under tidig sommar o.s.v., ja man kan mjuka upp, men det blir inte det samma.

Det slutna rummet. Det är som om vi inskränker på vår frihet (och andras). Men vi förbereder oss, får vi större "problem"...

För ett par-tre år sedan hörde jag en i jaktlaget skryta om att han hade skjutit nio rävar (den säsongen). För att, min tolkning, ha rådjuren ifred för jakt. Nu när problemen med vildsvin och grävlingar är stora, gissar jag att han ångrar sig. Ni skulle se gubbarna; odlar sockerärtor, sitter på pass (i husvagnar).

Redigerat av smuleborg: 30-07-2009, 20:03

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera

Inlägg i den här tråden
          securicor   Suverän trädgårdsvakt mot rådjur   24-07-2009, 09:25
          skogstroll   de är bra orädda rådjuren, jag satt och väntade på...   24-07-2009, 09:27
          Gunilla T   Hmmm....din produkt??....och när har dessa djur re...   24-07-2009, 09:35
          skogstroll   Fåglar välkomnar jag i min trädgård i alla fall. R...   24-07-2009, 09:39
          Red Top   Är det bara jag? Lite trött på folk som blir medl...   24-07-2009, 12:15
          skogstroll   ok.... trodde det var ett tips bara :confused:   24-07-2009, 12:35
          Anna-Karin Lundberg   Är du allvarlig? Skadedjur är de djur som orsakar...   27-07-2009, 21:18
          Gunilla T   Klart jag menar allvar...har bara ett annat perspe...   28-07-2009, 18:10
          Fågelvägen   Klart jag menar allvar...har bara ett annat perspe...   28-07-2009, 20:50
          smuleborg   Klart jag menar allvar...har bara ett annat perspe...   28-07-2009, 21:24
          Azur   Rådjur och hare är väl de värsta skadedjur man kan...   28-07-2009, 18:39
          HelenJ   Vad gäller den här produkten så undrar jag väl mes...   28-07-2009, 20:27
          Anna-Karin Lundberg   Jag har, trots inhägnat område, rådjur på tomten s...   28-07-2009, 20:47
          Gunilla T   Jag förstår upprördheten över misshandlade och för...   29-07-2009, 09:02
          Anna-Karin Lundberg   Gunillas tanke är romantisk - och jag skulle först...   29-07-2009, 09:04
          Fågelvägen   Om man nu inte vill ha riktiga viltstängsel i ett ...   29-07-2009, 09:34
          Gossen Ruda   Att vi har problem med skogens djur beror inte på ...   29-07-2009, 10:15
          Anna-Karin Lundberg   Fågelvägen, jag har just beställt viltstängsel til...   29-07-2009, 14:29
          cosmic   Fågelvägen, jag har just beställt viltstängsel til...   09-08-2009, 09:44
          smuleborg   Läser Anna-Karins inlägg och är lite nyfiken på va...   29-07-2009, 18:56
          Azur   Funkar inte ett enkelt tvåtrådars elstängsel? Det ...   30-07-2009, 07:16
          Fågelvägen   Anna-Karin - alltså ca 100 000,- för att hålla råd...   30-07-2009, 09:34
          Chamomille   När jag hade ett elstängsel hade jag det bland blo...   30-07-2009, 09:53
          Gossen Ruda   Jag minns hur skönt det var när fick upp mitt stak...   30-07-2009, 12:40

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-08-2025, 15:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon