CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 30-07-2009, 11:14)

Jag gick med måttband och mätte sida för sida för att få fram längden på staketet och fick samtidigt en "karta" gjord. Tomten är på 2350 m2, omkretsen ca 200m.
Enligt försäljaren så ska det hålla ute vildsvin också, men jag var hos bekanta i en förort till Berlin i Tyskland. Där hade alla villaägare riktiga järnstaket och det var för vildsvinens skull. Försäljaren av staketet sa att det hade blivit en storsäljare på sista tiden, för att folk ledsnar på att få sina trädgårdar förstörda.
Jag hade tänk ha en hög häck längsmed vägen för att dölja staketet, på andra sidor av tomten växer höga hasselbuskar men allt blir förstås inte täckt. Funderar på att sätta massor av vildvin som ska få klättra upp i staketet och böra det till en spalje/grönskande mur.
Tack. Vi får mäta, och sen överväga. Hittills rätt blygsamma "skador", ta i trä.
Hos oss -
Två av fyra "sidor, skulle bli långt från "boningshuset" och i den (nästan) naturliga delen (woodland är ett modernt ord); tredje sidan är rätt nära men inte direkt synligt (nedanför berget); fjärde sidan är den mot "vägen" (väg och väg) och som vi ser det skulle det förfula. Typ clematis som klättrar, vallmo som gör som den vill under tidig sommar o.s.v., ja man kan mjuka upp, men det blir inte det samma.
Det slutna rummet. Det är som om vi inskränker på vår frihet (och andras). Men vi förbereder oss, får vi större "problem"...
För ett par-tre år sedan hörde jag en i jaktlaget skryta om att han hade skjutit nio rävar (den säsongen). För att, min tolkning, ha rådjuren ifred för jakt. Nu när problemen med vildsvin och grävlingar är stora, gissar jag att han ångrar sig. Ni skulle se gubbarna; odlar sockerärtor, sitter på pass (i husvagnar).
Redigerat av smuleborg: 30-07-2009, 20:03