CITAT (anncharlotte @ 01-08-2009, 00:41)

Jag har jobbat i många år i restaurangbranchen, på dom flesta arbetsplatser existerar ingen personalavdelning dit man kan ringa och sjukskriva sej, vikarier är det ont om och gästerna måste betjänas även om personal är sjuka. Ett vanligt skämt är att endast egen begravning räknas som giltig orsak till frånvaro.
Visst vi går inte och jobbar om vi är riktigt dåliga, men lite förkylning eller liknande får oftast passera.
Men det som förvånar mej när jag pratar med folk från andra yrkesgrupper är hur väldigt sällan det är nån som är sjuk hos oss till skillnad från på andra ställen. Det kan gå år utan att nån behöver vara hemma.
Men jag har faktiskt varit sjukskriven i år, jag bröt handleden och kunde inte på nått sätt räkna ut hur jag skulle kunna vara till nån som helst nytta som kock med bruten och gipsad hand, men för försäkringskassan var det inte någon självklarhet, det tog dom ett bra tag att utreda om jag verkligen skulle ha nån sjukpenning för detta. Jag var hemma under maj månad, och har fortfarande inte fått några pengar, men nu har jag i alla fall fått reda på att jag kommer få det ;-)
Jag tror att på många arbetsplatser så är dålig trivsel, taskig arbetsmiljö mm en bidragande orsak till höga sjukskrivningstal. Där borde företagen satsa mera på,många gånger så är det tvärt om för att dra in en kortsiktig vinst. Ett sätt att ordna bättre trivsel på arbetsplatserna kan vara att införa trivselpengar som anställda kan gå på tex resturang eller ha femkamp för.Friskvård är en annan sak som är bra för att öka trivseln och få ner dom höga sjukskrivningstal, men det får inte bli till en tävling om att var på jobbet alla gångerna utan är man sjuk så är man hemma.