Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Palmer - Vinterförvaring
          Tonsa
          Inlägg 25-07-2009, 16:24
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem nr: 25 049

Hej !

Jag har i år inköpt några palmer som står i krukor på mitt trädäck.
          Palmsorterna är :
          Phoenix Canariensis
          Trachycarpus Fortunei (väderkvarnspalm) 1 st stor 2m hög och några små.
          Chamaerops Humilis (Dvärgpalm)
          Cordyliné Australis "Red Star".

De har stått ute sedan april och mår jättebra, fått flera nya blad i palmerna.
          De har fått gödning var tredje vecka (vanlig blomstergödning som man kan köpa i stormarknader), det ser att
          ha gått bra, men hur länge ska man göda palmerna ?, för de behöver ju lugna ner sig lite inför vintern.
          Kanske skall sluta med gödningen redan nu?, eller det kanske jag skulle gjort för länge sedan?.

När skall man börja ta in dom på hösten (in i ett inglasat, ej uppvärmt uterum).

Börjar även snegla lite på hösten/vintern, hur skall jag förvara dom?.
          Enligt skötselråden skall de helst stå ljust och svalt 5-10 grader under vintern.
          Det kan jag inte erbjuda dom, alternativet jag har är att dom skall stå i vårt inglasade, men ej uppvärmt uterum.
          Där blir ungefär lika kallt som ute på vintern, men ingen vind och väta (Bor i skåne).
          Så vissa nätter kan bli 10-15 minusgrader om man har otur.

Min tanke är att sätta dom tätt tilsammans i uterummet mot en hörna mot boningshuset, kanske vira in krukorna med något så att jorden inte fryser och sätta dit en frostvakt på 200w alt. 500w som slår till vid 5 plusgrader.
          Kanske hänga över en fiberduk över den store palmen om det kankse behövs, men den ska ju klara en hel del minusgrader?.

Skulle detta räcka eller har ni några andra råd om hur man skulle kunna göra ?.
          Det blir annars för dyrt om jag ska köpa nya varje vår.

/Nybliven palmnörd

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Tonsa
          Inlägg 01-08-2009, 09:06
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem nr: 25 049

Jo, jag har några bilder i datorn.
          Men hur jag ska göra för att få in dom här på denna tråd har jag ingen aning om.

/palmnörden

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-11-2025, 21:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon