Tonsa
Hej !

Jag har i år inköpt några palmer som står i krukor på mitt trädäck.
Palmsorterna är :
Phoenix Canariensis
Trachycarpus Fortunei (väderkvarnspalm) 1 st stor 2m hög och några små.
Chamaerops Humilis (Dvärgpalm)
Cordyliné Australis "Red Star".

De har stått ute sedan april och mår jättebra, fått flera nya blad i palmerna.
De har fått gödning var tredje vecka (vanlig blomstergödning som man kan köpa i stormarknader), det ser att
ha gått bra, men hur länge ska man göda palmerna ?, för de behöver ju lugna ner sig lite inför vintern.
Kanske skall sluta med gödningen redan nu?, eller det kanske jag skulle gjort för länge sedan?.

När skall man börja ta in dom på hösten (in i ett inglasat, ej uppvärmt uterum).

Börjar även snegla lite på hösten/vintern, hur skall jag förvara dom?.
Enligt skötselråden skall de helst stå ljust och svalt 5-10 grader under vintern.
Det kan jag inte erbjuda dom, alternativet jag har är att dom skall stå i vårt inglasade, men ej uppvärmt uterum.
Där blir ungefär lika kallt som ute på vintern, men ingen vind och väta (Bor i skåne).
Så vissa nätter kan bli 10-15 minusgrader om man har otur.

Min tanke är att sätta dom tätt tilsammans i uterummet mot en hörna mot boningshuset, kanske vira in krukorna med något så att jorden inte fryser och sätta dit en frostvakt på 200w alt. 500w som slår till vid 5 plusgrader.
Kanske hänga över en fiberduk över den store palmen om det kankse behövs, men den ska ju klara en hel del minusgrader?.

Skulle detta räcka eller har ni några andra råd om hur man skulle kunna göra ?.
Det blir annars för dyrt om jag ska köpa nya varje vår.

/Nybliven palmnörd

Alexander-VG-zon3
Phoenix Canariensis - är inte härdig kan dock tåla ner till -5c -9c vill helst övervintra i en temp på +1c +15c. Chamaerops Humilis - ca ner till -9c -12c vill övervintra i en temp på 0c +10c. och Trachycarpus - ner till -10c -15c övervintras runt -5c +5c.

med ev skydd och frostvakt borde dom klara sig fint i uterummet. dock räcker hösten-förvintern ute som vintervila och man kan sedan övervintra dom inne i vanlig rusmtemp med extra ljus. vinter ute och vår inne.

så du måste inte ha dom svalt på vintern dom klarar sig med rumstemp. du slutar ge dom näring efter midsommar om du ska utsätta dom för frost (närings ges under april-maj till midsommar). annars så tar du in dom när det börjar komma lätta frostnätter. problemet är att både dvärgpalm och väderkvarnsplam växer i väldigt låga temperaturer och ges dom mycket näring sent så kan dom fortsätta att växa och sedan må dåligt av ev frost. samma sak gäller på våren att dom bör inte utsättas för vårfrost om den tagits in. sedan när du tar ut dom så skydda dom mot solen första tiden då dom kan brännas rätt rejält.

så du har två alt - uterummet eller inne med ev extra ljus i rumstemp.

Cordyline sköts som Dvärgpalm eller kanariepalmen (den är ju ingen palm egentligen).

Tonsa
Tack så mycket för ditt utförliga svar !

Jag provar med uterummet och någon frostvakt, skydda krukorna från frysning så får vi se till våren.
Det sorterar kanske ut de känsligaste sorterna, men och andra sidan vet jag vilka sorter som klarar den vinterpärsen som jag kan lägga lite mer pengar på.

/Palmnörden
Alexander-VG-zon3
CITAT (Tonsa @ 25-07-2009, 20:02) *
Tack så mycket för ditt utförliga svar !

Jag provar med uterummet och någon frostvakt, skydda krukorna från frysning så får vi se till våren.
Det sorterar kanske ut de känsligaste sorterna, men och andra sidan vet jag vilka sorter som klarar den vinterpärsen som jag kan lägga lite mer pengar på.

/Palmnörden

har du frostvakt och placerar dom nära väggen så tror jag ingen av dom dör och det kommer nog funka rätt så bra, där dvärgpalm och trachycarpus växer vilt förekommer det frost och vinter (dock inte sådan vinter som i sverige) . och rötterna tål att det fryser lite även om dom inte vill ha för kallt om rötterna. så gör du som du tänkt så kommer dom nog alla klara sig till våren utan skador.

fördelen med uterummet är ju skydd från regn, blåst, ,fukt, sol vilket kan skada dom svårt i samband med kyla.

ett problem med uterummet kan vara att det blir varmt när det kan bli frost än så då får du ''kyla'' ner växterna så att dom inte vaknar förtidigt.

Tonsa
Okej, låter inte helt hopplöst att förvara dom i uterummet, skall göra mitt bästa.
Men hur sköter man dom över vintern, egentligen?, de behöver väl lite lite vatten under perioden.
Hur ofta ?, liten skvätt i veckan/månaden?.
Kan tänka mig att jorden inte skall vara fuktig som den är nu över sommaren.
Mina stora utekaktusar får inget vatten alls mellan oktober-mars, och de har klarat det flera år, med en vinterförvaring i ett ganska mörkt förråd (ett mindre fönster släpper in dagsljus), och där går tempen ner till ca nollan vid riktigt kall väderlek.
Men så länge utan vatten lär väl inte funka på palmer ?.

/Frågvis nybliven palmnörd
Alexander-VG-zon3
dom klarar sig utan vatten om det är svalt. är det under +5c under hela vintern ska dom inte ha vatten. är det över +5c under hela vintern ca vatten 1-2gånger i månaden. är det över +10c så vattna 2-3gånger i månaden. och så vidare varmare det är desto mer vatten behövs. dessa växter är rätt så torktåliga speciellt kanarieDadel, Dvärgpalm och Cordyline. Trachycarpusen vill ha mest vatten av dom.
Tonsa
Tack så mycket för väldigt handfasta och enkla råd för en nybörjare.
Väldigt trevliga växter att ha på uteplatsen.

/Nybliven palmnörd

Alexander-VG-zon3
CITAT (Tonsa @ 30-07-2009, 09:32) *
Tack så mycket för väldigt handfasta och enkla råd för en nybörjare.
Väldigt trevliga växter att ha på uteplatsen.

/Nybliven palmnörd

du har inga bilder på dina palmer ?

ja palmer är vackra växter att ha ute i krukor på uteplatsen, altan, terrass m,.m.
Tonsa
Jo, jag har några bilder i datorn.
Men hur jag ska göra för att få in dom här på denna tråd har jag ingen aning om.

/palmnörden
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon