Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Uggle-expert önskas, Hökuggla???
          Fågelvägen
          Inlägg 30-07-2009, 21:06
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

I vårt närmaste naturreservat i Nacka (sydost om Stockholm) finns en jättestor ek med ett hål där någon sett en uggla då och då. Så vid varje svamp- och blåbärspromenad kollar man om det sitter nån i hålet.
          Och IDAG SATT DÄR EN UGGLA! Kattugglor brukar höras tidigt på våren i närheten, men denhär såg mest ut som en hökuggla, "Sveriges argsintaste fågel". Med mörka teckningar snett/vågrätt upptill på bröstet. Det har väl inte kattugglan?
          Hökugglan häckar i Norrland, men flyttar tydligen söderut ibland. Gör den det redan i juli?
          Tyvärr var varken kikare eller kamera med. Jag ska ta med bättre utrustning i morgon.

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Fågelvägen
          Inlägg 01-08-2009, 09:54
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Sparvuggla skrev: "När det blir mörkt börjar den jaga sork och smågnagare."

Jodå, en natt i våras vaknade jag av skrik och rassel: I gatlyktans sken såg jag en spräcklig ugglas stora vingar intrasslade i ekens grenar 1,5 meter utanför sovrumsfönstret. Jag såg inte vad den fångat, men sorkaktigt lät det. Ugglan kom snabbt loss och flög iväg till en bättre sittplats.

Tack Kurt för boktipsen!

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-08-2025, 11:32

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon