Jag har också lerjord och hopplöst blåsigt läge och här växer havtorn så det knakar. Satte ett par små havtornsbuskar tillsammans med en rönn för ca 4 år sedan och havtornen har nu växt om rönnen och är 2-3 m höga (var inte alls meningen men det blir inte alltid som man har tänkt....). Buskarna står i en läplantering mot väster för att fånga upp de värsta vindarna. Det som funkat absolut bäst hittills av det som växer där är helt klart havtorn, självsådda vildrosor (nyponros, stenros – kan bli upp mot 3 m höga), snöbär och vilda hagtorn

. Träden jag planterat, mest olika arter av rönnar, har "stått och stampat" och inte växt särskilt mycket i blåsten. Kan direkt avråda från näverhägg (Prunus maackii), den blir väldigt ful av blåsten och har inte växt ett smack på de 5 år den stått där. Bäst av träden har ginnalalönn och gullregn växt hittills (fast jag är inte säker på att gullregnet kommer att funka så bra i längden, tror att det finns risk för att grenar bryts när det blir lite större).
Om du vill ha en plantering som ser naturlig ut och ger bra skydd mot vinden så är ett tips att skapa ett bryn, d v s sätta högre buskar och träd som en stomme och mellan och framför ha lägre buskar i etapper så att planteringen successivt blir lägre mot kanterna. Ser mycket mer naturligt ut än en rad med bara träd och funkar dessutom mycket bättre som vindskydd. Nackdelen kan vara att en sådan plantering blir ganska omfångsrik med tiden, men har man plats så är det ju inget problem.