Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Varför mognar inte tomaterna ?
          Anny
          Inlägg 01-08-2009, 22:07
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 71
          Medlem nr: 25 198

Jag har många olika sorters tomatplantor i mitt växthus och de bär mycket tomater, men varför mognar inte tomaterna ?
          Jag klipper av blad för att få in så mycket ljus som möjligt. Plantorna är höga och friska.
          Men samma sak i år som föregående år, de dröjer väldigt länge (tycker jag) innan tomaterna mognar.
          Nån som vet ?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          tavvas
          Inlägg 02-08-2009, 09:55
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 75
          Medlem nr: 6 698

Hej bor efter Norrlandskusten. Som fler skrivit och som alla vet har sommaren varit något solfattig. I fjol sådde jag mina tomatfrön i slutet av januari i år några veckor senare. Planterade ut dem i växthuset i början av maj. I fjol hade jag blom på plantorna vid utplantering, vilket jag inte hade i år. Blomningen kom ca två veckor efter utplantering.
          Jag har ett enkelt glashus, isolerat med bubbelplast( som får sitta kvar hela sommaren). Jag understödjer med värme när det är kallt på natten, vid 12 grader går elementet i gång.
          I fjol åt vi tomater till midsommar, i år åt jag den första 20 juli. Mycket senare i år. Jag tror dels pga senare sådd, men framför allt pga av sparsamt med soltimmar. Nu är växthuset fullt av röda tomater/brita.

--------------------
          Brita

Citera
          Anny
          Inlägg 02-08-2009, 10:07
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 71
          Medlem nr: 25 198

CITAT (tavvas @ 02-08-2009, 10:55) *
          Hej bor efter Norrlandskusten. Som fler skrivit och som alla vet har sommaren varit något solfattig. I fjol sådde jag mina tomatfrön i slutet av januari i år några veckor senare. Planterade ut dem i växthuset i början av maj. I fjol hade jag blom på plantorna vid utplantering, vilket jag inte hade i år. Blomningen kom ca två veckor efter utplantering.
          Jag har ett enkelt glashus, isolerat med bubbelplast( som får sitta kvar hela sommaren). Jag understödjer med värme när det är kallt på natten, vid 12 grader går elementet i gång.
          I fjol åt vi tomater till midsommar, i år åt jag den första 20 juli. Mycket senare i år. Jag tror dels pga senare sådd, men framför allt pga av sparsamt med soltimmar. Nu är växthuset fullt av röda tomater/brita.

Hej !
          Va roligt att det fungerar bra för dig. Jag bor i Mälardalen men tyvärr har jag bara skördat en färdig tomat ännu och övriga börjar ljusna men jag har inga "nästan färdiga". Ändå har jag båda dropp, små och stora tomater i alla färger och former.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-08-2025, 19:49

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon