Om det blir för många sorter kan jag inte svara på, beror väl på hur stor yta det gäller.....
Ville tillägga att syrén är vindtålig, växer dock långsamt de första åren.
Många träd och buskar tycker inte om att växa ensamna när det blåser, så tricket är att plantera dom tätt tillsammans så att dom skyddar varandra. Sedan kan man gallra när dom blir större. Tänker man så kan man ta i princip vilka som helst buskar och träd av vilka man hittar gratis rotskott och frösådda plantor.......
Frösådda rönnar är lätt att hitta (fråga markägaren om lov). Visserligen fick vi veta ett par meddelanden längre upp att rönnar inte gillar blåst, men vad om dom står ihop med andra? Oxel borde klara väl klara sig bättre? Brukar också finnas frösådda. Vackra bär på hösten.
Sedan vill jag fortfarande slå ett slag för bok och avenbok eftersom dom behåller löven så länge på säsongen och är verkligen vindtåliga. Nu tänker jag inte som klippt häck utan i det blandade buskaget. Om man inte vill ha dom i trädstorlek är det bara att ta bort när det är dags. Jag tänker också på att ha låga buskar som undervegetation. Måbär t.ex. som grönskar så väldigt tidigt på våren. Om du vill ha en buske vars bladverk drar åt det blåaktiga, varför inte daggros?
--------------------
Hellre planering än plantering
|