CITAT (flaxss @ 03-08-2009, 14:37)

den har 3stadier med blad. dom riktigt djupt flickiga kommer oftast inom ett år. men det skiljer på plantor både mindre och längre tid. 3-4månader efter sådd är däremot väldigt snabbt och jag tror inte det är ''riktiga'' vuxna blad du fått på din, utan övergångs blad från unga till vuxna. har du nu fått vuxna blad så har din utvecklas snabbt såfall.
Den är nu 1.5 år gammal och de blad jag fick då är likadana som de som kommer nu på den.
Ja, de gick igenom tre "stadier", först var det "enkelbladiga" eller vad det ska säga, vanliga blad, sedan blev det så utstickande små flikar på sidorna och dessa blev större och större. Sedan dessa blad efter ett tag. Skillnaden mot "nya" blad nu är att dessa är lite mindre.
Men ja, den utvecklades i rasande tempo, men det var 3-4 månader efter första bladen var uppe och inte efter sådd
Bild 1 är på ett blad på en förgrening som kom i hösten förra året och är stort som min hand, de blad som kommer idag ser likadana ut. Bild 2 på de tre stadierna bladen gått igenom

Plantan har ju såklart blad från alla tre perioder kvar på sig då den alltid mått riktigt bra

Helt adulta kanske dom inte var efter 4 månader där, men dom var då riktigt riktigt nära hur dom ser ut än idag
Redigerat av bogg: 03-08-2009, 13:57