Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Saft av svarta fläderbär?, Går det att göra saft av svart fläder?
          Anna-Britta
          Inlägg 01-08-2009, 19:35
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 24 578

Hur gör man saft på svarta fläderbär?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Anna-Britta
          Inlägg 01-08-2009, 20:07
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 24 578

Tack! Jag ska prova receptet redan imorgon!!

Citera
          perryd
          Inlägg 01-08-2009, 20:54
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 30
          Medlem nr: 12 941

CITAT (Anna-Britta @ 01-08-2009, 21:07) *
          Tack! Jag ska prova receptet redan imorgon!!

Var väldigt nogrann med att koka saften. Jag lyckades "förgifta" min man på fläderbärssaft. Sylten jag gjorde blev lyckad men tyvärr inte saften. Numera satsar jag på fläderblommorna enbart.

Citera
          KURT
          Inlägg 02-08-2009, 06:10
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (perryd @ 01-08-2009, 20:54) *
          Var väldigt nogrann med att koka saften. Jag lyckades "förgifta" min man på fläderbärssaft. Sylten jag gjorde blev lyckad men tyvärr inte saften. Numera satsar jag på fläderblommorna enbart.

Vad var det för fel? I de flesta recept står det att man skall ha rensade bär, det är ganska mycket jobb om man skall plocka loss bären från klasarna. Å andra sidan står det också i många recept att man skall använda sig av frostnupna bär, eller frysa dem över natten. Fördelen med det, förutom att de förmodligen blir sötare, är det det BORDE vara enklare att rensa dem om de är frusna, man kanske t o m bara kan slå av bären?

Citera
          perryd
          Inlägg 03-08-2009, 20:42
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 30
          Medlem nr: 12 941

CITAT (KURT @ 02-08-2009, 07:10) *
          Vad var det för fel? I de flesta recept står det att man skall ha rensade bär, det är ganska mycket jobb om man skall plocka loss bären från klasarna. Å andra sidan står det också i många recept att man skall använda sig av frostnupna bär, eller frysa dem över natten. Fördelen med det, förutom att de förmodligen blir sötare, är det det BORDE vara enklare att rensa dem om de är frusna, man kanske t o m bara kan slå av bären?

Jag vet att jag slarvade med uppvärmningen. Min sambo och jag fick magsmärtor, men han blev riktigt dålig. När jag pratade med giftinformationen hade de aldrig hört om detta utom om man ätit giftiga bär. Jag vet att jag använde rätt sort eftersom det är samma buske som jag gör blomsaften på. Men efter lite googling så hittade jag info på en tysk sajt om att alla fläderbär innehåller toxiner. Jag vill inte skrämma upp för mycket utan bara säga att koka ordentligt. Har tidigare inte tänkt att det kan ha varit grenverket som kan ha gett förgiftning. Det krävs nog mer kunskap för fläderväxtens kemi än vad jag har hittat på nätet.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 00:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon