Vad fint det blev!
Jag älskar kombinationen av plattor, stenar och grus, väldigt snyggt. Vi hade en ogräsbevuxen plats som ligger bakom vårt garage och funkar som uteplats för vårt gästhus. Det var mycket ojämn och låg högre i marknivå än husen. Vi jämnade den, lade markväv och betongplattor och sen klädde vi slänterna ner mot garaget och gästhuset med kattskallar och andra stenar av olika storlekar som vi grävt upp och sedan grus längst ner mot husen. Så nu har vi en fantastisk uteplats som är inramad av rosor, syrener och klematis på ena sidan (längs grannens och vårt fula järnstängsel), har en fyrkant (alltså 4xbetongplattor) upptagen på den plana uteplatsen där vi satt ett silverpäron och fyllt med grus, en långsida och kortsida med kattskallslänterna (långsidan har också fått ett aprikos och ett persikoträd i stenarna mot garageväggen), en trappa av plattorna på hörnet som fortsätter i en gång mellan gästhuset och garaget också med grus på sidorna och så en rosenportal över. Jag är så stolt och nöjd över denna totalförvandling. Från att ha varit en plats på tomten som man skämdes för så är den nu något som drar blickarna till sig. Man ser portalen och gången och blir nyfiken på vad som döljer sig där och när man går och tittar så finner man denna guldplats. Så nu vill jag ha mer stenbelagda ytor, men eftersom jag har en väldigt stor och öppen trädgård av gammal fruktträdgårdstyp (dvs mycket gräsmatta med snörräta rader av gamla höga frukträd) så vill jag inte förstöra det heller, men nåt hörn blir det att ta i anspråk för växthus, trädgårdsland och inramningar av mur och sten så småningom.
|