CITAT (MariaS @ 05-08-2009, 14:32)

Diskussionen går just nu mer ut på att det finns många gifter i naturen som är värre än glyfosat och dessutom handskas vi med dem betydligt mer än med nämnda giftet.
Kan där bidra med digitalisen som är en mycket vanlig trädgårdsblomma och även sommarblomman ricin!
Jaha, tycks vara ett mycket märkligt argument i min mening. Möjligen ifall man gjorde koncentrat på fingerborgsblomman och vattnade sina grönsaker med eller använde vid bekämpning eller dylikt. Att berättiga sitt glyfosatanvändande med argumentet att man har giftiga växter i sin trädgård tycker jag bara är sorgligt.
Glyfosat är vad jag läst ganska riskfritt ifall man använder det rätt, men efter att ha hört folk prata i plantorskolorna om det så tror jag många skiter blanka fan i läckage till vattendrag och liknande.
Ett nyktert synsätt är bättre. Det finns både svårhanterliga gifter skapade av natur och med mänskliga ingrepp.
Största anledningen att undvika Glyfosat tycker jag dock är av politiska skäl med tanke på Monsanto som producerar round up. Nu har förvisso patentet gått ut, men några konkurrenter har jag inte sett något av.
Redigerat av officinalis: 06-08-2009, 14:02