Sidor: 1, 2, 3, 4
andersen
Läste med bestörtning att odla rekommenderar round up, hur är det möjlig?jag odlar helt giftfritt och det tror jag dom flesta gör här?

jätteloka
Piccante
Författarna får stå som ansvariga för texten tycker jag och inte hela odla.nu.
Jan Lindgren
Hej!
Har du jätteloka på tomten så kan knappast området kallas giftfritt. Vi är många som anser att glyfosat är ett bra alternativ när det gäller att få bort besvärliga ogräs.
MVH
Jan Lindgren
Azur
Det är en mycket svårbekämpad växt, inte minst för att man riskerar bestående men om man kommer i kontakt med växtsaften. Enstaka exemplar är inte så svåra, men har man hundratals kvadratmeter av dem...
pejori
CITAT (andersen @ 01-08-2009, 10:17) *
Läste med bestörtning att odla rekommenderar round up, hur är det möjlig?jag odlar helt giftfritt och det tror jag dom flesta gör här?

jätteloka

Nej..Odla är köpt av Bonniers. whistling.gif
Alla sätt att utrota jätteloka är bra, även om dom nu inte är så giftfria. tummenupp.gif
Det finns åtskilliga som kan tänka sig, att använda vissa gifter för att uppnå sitt mål och visst, giftfritt är att föredra men "det får knäckas några ägg för att få en omelett." crying.gif
Sussie F-Flower
CITAT (Jan Lindgren @ 01-08-2009, 11:49) *
Hej!
Har du jätteloka på tomten så kan knappast området kallas giftfritt. Vi är många som anser att glyfosat är ett bra alternativ när det gäller att få bort besvärliga ogräs.
MVH
Jan Lindgren

Hej Jan!
Är det så det heter, som roundup innehåller, som verksam substans?
Alexander-VG-zon3
CITAT (pejori @ 01-08-2009, 12:16) *
Nej..Odla är köpt av Bonniers. whistling.gif

det är allt om trädgård som är upp köpt av Bonniers.

Det är Stampen som har köpt Odla.nu.
andersen
CITAT (Sussie F-Flower @ 01-08-2009, 12:40) *
Hej Jan!
Är det så det heter, som roundup innehåller, som verksam substans?

Nu är jag ju inte Jan, men jag kan svara endå ja det är den substansen ..kemi
GunnellF
Förstår inte varför Odla skulle vara "köpt av RoundUp", bara för att man informerar om att jätteloka bäst bekämpas med det medlet om det finns väldigt mycket jätteloka på ett ställe. För mig är det ren information, just för att det kan ibland vara det enda sättet att bli av med vissa växter. Ren information - sen är det upp till var och en att göra som den vill.
andersen
CITAT (flaxss @ 01-08-2009, 13:34) *

Tack flaxss då skall jag maila ägarna och fråga varför man rekommenderar gift användning på ett odlarforum.
GunnellF
CITAT (andersen @ 01-08-2009, 14:14) *
Tack flaxss då skall jag maila ägarna och fråga varför man rekommenderar gift användning på ett odlarforum.

Varför skulle man inte göra det? Det är ju ingen sida för ekologisk odling...
andersen
CITAT (GunnellF @ 01-08-2009, 14:10) *
Förstår inte varför Odla skulle vara "köpt av RoundUp", bara för att man informerar om att jätteloka bäst bekämpas med det medlet om det finns väldigt mycket jätteloka på ett ställe. För mig är det ren information, just för att det kan ibland vara det enda sättet att bli av med vissa växter. Ren information - sen är det upp till var och en att göra som den vill.

Ren information? då kan du inte ha läst länken? Odla rekommenderar round up och länkar till round ups hem sida, som skriver en massa propaganda om deras gift. Och det är inte upp till var och en att använda gift! Speciellt inte outbildade hobby odlare om gifter skall användas så skall brukarna ha utbildning och ha någon form av risk annalys med i beräkningen.
Piccante
CITAT (andersen @ 01-08-2009, 14:14) *

Som jag har förstått så är Sylvia som är medförfattare till artikeln frilansande skribent på odla.nu? Hon är ju dessutom registrerad medlem på forumet så du kan fråga henne direkt.
andersen
CITAT (GunnellF @ 01-08-2009, 14:19) *
Varför skulle man inte göra det? Det är ju ingen sida för ekologisk odling...

Utan att odla ekologiskt, så borde väl alla värna om miljön eller hur?det finns hur mycket som helst att läsa om Round up och skador på miljön, gift användning är väl inget som skall förordas bland hobbyodlare.
GunnellF
CITAT (andersen @ 01-08-2009, 14:21) *
Ren information? då kan du inte ha läst länken? Odla rekommenderar round up och länkar till round ups hem sida, som skriver en massa propaganda om deras gift. Och det är inte upp till var och en att använda gift! Speciellt inte outbildade hobby odlare om gifter skall användas så skall brukarna ha utbildning och ha någon form av risk annalys med i beräkningen.

Det finns en hel del gift i handeln som vem som helst kan köpa och använda bl a RounUp klass III. För bekämpningsmedel klass II och I krävs utbildning och behörighet. Att tipsa om RoundUp för svårbekämpat ogräs anser jag vara ren information oavsett det handlar om RoundUp eller annat bekämningsmedel. Sen är det upp till var och en att välja om man vill använda det eller inte, eller hur?

Eller är det just användning av RoundUp som är upprörande?
Berith
andersen, gör som Markus föreslog - skriv till Sylvia och fråga om tanken med rådet och länken. smile.gif

Sällan man ser till henne här numera, kanske att hon kan titta in och förklara för oss?
andersen
CITAT (Markus_H @ 01-08-2009, 14:24) *
Som jag har förstått så är Sylvia som är medförfattare till artikeln frilansande skribent på odla.nu? Hon är ju dessutom registrerad medlem på forumet så du kan fråga henne direkt.

Tack Markus har skickat ett pm till Sylvia.
pejori
CITAT (flaxss @ 01-08-2009, 13:34) *

Så var det ja...
Trodde det var bonniers som ägde AOT. crying.gif
GunnellF
CITAT (andersen @ 01-08-2009, 14:28) *
Utan att odla ekologiskt, så borde väl alla värna om miljön eller hur?det finns hur mycket som helst att läsa om Round up och skador på miljön, gift användning är väl inget som skall förordas bland hobbyodlare.

Kan ju tala om att om man använder såpvatten för att bekämpa löss t ex då använder man också gift... Bara som jämförelse. Hur många gör inte det? Använder såpvatten alltså... lite då och då. RounUp kanske man använder nån enstaka gång för att få bort svårbekämpat ogräs t ex jätteloka.

Personligen tycker jag att du framkallar en storm i ett vattenglas, men det är min högst personliga uppfattning. För min del tycker jag att det är bra att Odla tar upp olika varianter av både det ena och andra, eftersom folk som använder sig av den här sajten har olika uppfattning om saker och ting.
Berith
CITAT (andersen @ 01-08-2009, 14:36) *
Tack Markus har skickat ett pm till Sylvia.

Frågan är väl om hon är inne här och läser sina PM? Ser att hon inte varit i forumet sen i början på juni.
pejori
CITAT (GunnellF @ 01-08-2009, 14:39) *
Kan ju tala om att om man använder såpvatten för att bekämpa löss t ex då använder man också gift... Bara som jämförelse. Hur många gör inte det? Använder såpvatten alltså... lite då och då. RounUp kanske man använder nån enstaka gång för att få bort svårbekämpat ogräs t ex jätteloka.

Personligen tycker jag att du framkallar en storm i ett vattenglas, men det är min högst personliga uppfattning. För min del tycker jag att det är bra att Odla tar upp olika varianter av både det ena och andra, eftersom folk som använder sig av den här sajten har olika uppfattning om saker och ting.

Håller med där. tummenupp.gif
Men som sagt, vill man odla helt giftfritt är det upp till var och en.
Men man behöver ju nödvändigtvis inte gå ut i krig för att omvända dem som tycker att ett visst mått av kemisk bekämpning är att föredra.
Piccante

Lite haltande jämförelse kanske... Såpa är inte så giftigt i sig. När man sprutar såpa på bladlöss så är det väl främst för att göra växten slipprig och jobbig att krypa på samt att såpvatten kväver djuren när de får den sega vätskan på sig. Vatten kväver människor om man håller dom under ytan tillräckligt länge men vi betraktar inte det som ett "gift" för det. Gifter har en toxisk påverkan på organismens metabolism.

En sak jag undrar över. Hur vanligt problem är jättebjörnloka i vanliga villaträdgårdar egentligen? I mina trakter är den mest spridd utmed vattendrag. Den gillar fuktig näringsrik mark eller så sprids fröna lättare med djur eller något som uppehåller sig i de miljöerna. Men på vanliga tomter är den väl rätt ovanlig. Jag tror en sådan artikel mest får effekten att folk i panik spruta Round up på vanlig björnloka och div andra hundkäx.
Sylvia
Min tanke att tipsa om RoundUp för svårbekämpat ogräs är just ren information, då det finns växter som man har väldigt svårt att bli av med annars. Det är inte så roligt om ens barn råkar ramla i ett bestånd av jätteloka, den kan ge väldigt svåra men.

Sedan får var och en välja om man vill använda medlet eller inte.

F.ö. så är Odla köpt av Stampen och jag är inte frilans utan anställd på Odla.

Sylvia

Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Sylvia @ 01-08-2009, 15:57) *
Min tanke att tipsa om RoundUp för svårbekämpat ogräs är just ren information, då det finns växter som man har väldigt svårt att bli av med annars. Det är inte så roligt om ens barn råkar ramla i ett bestånd av jätteloka, den kan ge väldigt svåra men.

Sylvia

Jag tänkte precis att svara då såg jag ditt svar. Hade ju tänkt att svara ungefär detsamma och kände för att försvara dig

Elisabeth

Piccante

Sylvia

Oki, då hade jag missförstått. Trodde att odla.nu i princip bara bestod av Göran och Ingemar på odlas plantskola.
Azur
Glyfosat är inte ens ett särskilt farligt gift, och är hyfsat lättnedbrytbart i naturen.
Största anledningen att undvika RoundUp är att det tillverkas av "världens ondaste företag", Monsanto.
Tobb

Hur definierar ni ett gift först och främst?
Är bly ett gift? För inte målar ni väll era hus med gift? Finns tex i äkta Falu Rödfärg.
Salt? Kanske inte ett gift, men man kan dö av för mycket.

Kan även helt naturligt bilas gifter i kompost, samma ämne som är förbjudet att spruta på åkrarna mins ej namnet nu. Detta även i ekologisk kompost.

Bara för att något är giftigt för växter behöver det ju inte automagiskt vara giftigt för djur (och människor)

Visserligen håler jag med om att hobbyodlare bör undvika att använda ogräsmedel för att få bukt med oönskad växtlighet, men just björnloka är otrevliga. Hörde om några barn där en hade druckit växtsaften från dem och det kan inte ha gått så bra för den stackarn...
Berith

Sylvia

Tack!
Gunilla T
Cellgiftseffekter av Roundup preparat.

Fråga till EU kommissionen våren 2009.

http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc...+DOC+XML+V0//SV
ängsvädd

Såpa är är biologiskt nedbrytbar tallkotteolja - går inte att jämföra med roundup.
GunnellF
CITAT (-Mimmi- @ 01-08-2009, 19:34) *
Såpa är är biologiskt nedbrytbar tallkotteolja - går inte att jämföra med roundup.

Såpa är lite annat också. Och jag jämförde inte, jag tog ett exempel på nåt som man lätt tror är helt ofarligt och som man använder ofta. RoundUp tar nog dom flesta till bara i nödfall eftersom många är så anti emot det.
ängsvädd
CITAT (GunnellF @ 01-08-2009, 19:47) *
Såpa är lite annat också. Och jag jämförde inte, jag tog ett exempel på nåt som man lätt tror är helt ofarligt och som man använder ofta. RoundUp tar nog dom flesta till bara i nödfall eftersom många är så anti emot det.

Såpa innehåller ju bara fett och kaliumhydroxid. Många verkar tro att roundup är ofarligt, eller bryr sig inte om riskerna enligt min erfarenhet iaf.
MariaS
Glyfosat är ett gift som är mycke använt inom jordbruket. De största mängderna som mätts upp som restprodukt i marken, kommer just från jordbruket, där det används som klass 1-medel.

Glyfosat finns som beståndsdel i fler produkter än bara Round-up, men företaget som marknadsför preparatet Round-up tillhör väl de mindre seriösa.

Användning av glyfosat-baserade produkter, ska ju självklart användas med förstånd. Viktigast är att börja med att läsa bruksanvisningen, om man nu väljer att använda denna typ av preparat. I många fall finns det tyvärr inget bättre alternativ, som just exemplet här, med större bestånd av björnloka.

Som jag utläser av den länkade artikeln, är det väl egentligen inte reklam för Round-up, utan mer ett alternativ när just inget annat fungerar.

Så ska man nu ge sig på att hacka på någon för glyfosatanvändningen, så bör man nog ge sig på de riktigt stora användarna, för inom jordbruket talar vi trots allt inte om någon enstaka utspädd liter per år utan där talar vi om tusentals kubik och i betydligt starkare koncentrationer än vad vi hobbyodlare ens kan gissa oss till, och där marknadsförs det minsann inte under varumärket Round-up!
Azur
Glyfosat är biologiskt nedbrytbart. I varma klimat bryts det ner på dagar, nere i marken i en norrländsk barrskog kan det ta upp till 3 år innan det är totalt nedbrutet. Normal nedbrytningstid i mark i sverige är nån månad till ett år.

Glyfosat är svagt giftigt för däggdjur, det krävs 10 gram glyfosat per kilo kroppsvikt för att döda hälften av en grupp råttor (LD50); det kan jämföras med att LD50 för nikotin är 50 milligram. Det finns indikationer om att glyfosat kan vara cancerframkallande, och det kan orsaka hud/ögon irritation.
Glyfosat är ordentligt giftigt för en del vattendjur, t.ex. grodyngel, och man bör vara väldigt försiktig om man sprayar med glyfosat nära dammar, sjöar och vattendrag.

Det är ett bekämpningsmedel och bör behandlas med respekt, men jag har ärligt talat ingen aning om varför just RoundUp och glyfosat fått så genomdåligt rykte. Jag tror det har att göra med att det uppfanns och ursprugligen endast såldes av Monsanto, som verkligen är ett genomcyniskt bolag, men idag har patentet gått ut och glyfosat tillverkas av många firmor.
Jan Lindgren
Hej!
Gifter i trädgården är ett intressant ämne. Jag som i mycket stor skala pysslar med gifter i min trädgård försöker att läsa på så mycket som möjligt. Jag kan räkna upp några vanliga gifter som jag har. Carvacrol, thymol, fraxin, esculin, grayanotoxin, andromedol, saponiner, mezerin, olika glykosider, hydrolytiska enzymer, ibotensyra, muskazon, muskimol, cyanider ( massvis) osv. För några år sedan förorsakade jag ett stort utsläpp av terpener. Hade det varit i en offentlig byggnad hade den förmodligen stängts. Jag undviker dock i möjligaste mån det lite obehagliga ämnet beta-karotin.
I jämförelse med de många andra gifter jag sysslar med känns glyfosat tämligen ofarligt.
MVH
Jan Lindgren
HelenJ
CITAT (Jan Lindgren @ 03-08-2009, 09:38) *
Hej!
Gifter i trädgården är ett intressant ämne. Jag som i mycket stor skala pysslar med gifter i min trädgård försöker att läsa på så mycket som möjligt. Jag kan räkna upp några vanliga gifter som jag har. Carvacrol, thymol, fraxin, esculin, grayanotoxin, andromedol, saponiner, mezerin, olika glykosider, hydrolytiska enzymer, ibotensyra, muskazon, muskimol, cyanider ( massvis) osv. För några år sedan förorsakade jag ett stort utsläpp av terpener. Hade det varit i en offentlig byggnad hade den förmodligen stängts. Jag undviker dock i möjligaste mån det lite obehagliga ämnet beta-karotin.
I jämförelse med de många andra gifter jag sysslar med känns glyfosat tämligen ofarligt.
MVH
Jan Lindgren

Vad använder du alla dessa gifter till? Och varför?
Gossen Ruda
Som Azur skriver, varför blir det ett sånt väldigt liv på odlingsfundamentalisterna så fort Roundup nämns? Verkar vara nån slags låsning och blockering av förståndet. Av alla ämnen och produkter man kan köpa och använda är nog glyfosat ett av dom mildaste men samtidigt effektivast. Dom som skriker mest är dom som aldrig provat, betecknande nog. Möjligen är det kopplingen med Monsanto och Agent orange som användes i Vietnam som spökar hos en del. Det är dock tråkigt att man inte kan använda förnuftet.
Jan Lindgren
Hej Helen!
Som trädgårdsmästare bör du snabbt inse vad det handlar om. Det är en lite elak fråga!
MVH
Jan Lindgren
Jan Lindgren
Hej!
I ärlighetens namn får jag erkänna att de behållare med hydrolytiska enzymer som jag hittade på tomten har jag dumpat jag i skogen. Man mår lite för dåligt om man får det giftet i sig.
MVH
Jan Lindgren
Piccante
CITAT (Jan Lindgren @ 03-08-2009, 09:38) *
Hej!
Gifter i trädgården är ett intressant ämne. Jag som i mycket stor skala pysslar med gifter i min trädgård försöker att läsa på så mycket som möjligt. Jag kan räkna upp några vanliga gifter som jag har. Carvacrol (anses ha antibiotiska egenskaper mot infektioner, bar nyttigt i måttlig mängd), thymol (det äter jag med god aptit), fraxin, esculin, grayanotoxin, andromedol, saponiner, mezerin, olika glykosider, hydrolytiska enzymer, ibotensyra, muskazon, muskimol, cyanider ( massvis) osv. För några år sedan förorsakade jag ett stort utsläpp av terpener. Hade det varit i en offentlig byggnad hade den förmodligen stängts. Jag undviker dock i möjligaste mån det lite obehagliga ämnet beta-karotin.
MVH
Jan Lindgren
Jan Lindgren
Hej Marcus!
Jag väntade just på ett svar från dig. Du insåg förmodligen genast vad jag syftade på. Jag skulle tro att du äter en hel del cyanider med god aptit också. Det gör åtminstone jag.
MVH
Jan Lindgren
HelenJ
CITAT (Jan Lindgren @ 03-08-2009, 14:06) *
Hej Helen!
Som trädgårdsmästare bör du snabbt inse vad det handlar om. Det är en lite elak fråga!
MVH
Jan Lindgren

Jag är inte färdigutbildad trädgårdsmästare och har ännu inte så stor kunskap om gifter. Därför var inte frågan elakt menad på något sätt, jag är bara intresserad. Jag tar alla chanser att lära mig mer.
Och jag undrar fortfarande....
Jan Lindgren
Hej Helen!
Det var jag som var elak, inte du..
Alla dessa gifter hanterar jag nästan varje dag. En del brukar jag sniffa.
Som du vet framställer naturen massor med avancerade gifter som vi människor förmodligen aldrig kunnat fundera ut. Gifterna som jag räknat upp finns i växter, svampar och djur som förekommer i min trädgård. Jag gillar rhododendron. En mycket giftig växt. Lukta på ett blad av en dvärgrhododendron. Läckert men kanske onyttigt.Tibast innehåller naturligtvis mezerin. Det ger munsveda, törst, kolik, diarré,kramper och omtöckning. Alla prunus och amelanchier innehåller cyanider. Man får vara lite försiktig men jag tycker att kärnorna ger en fin smakbrytning. Terpener finns i barrträd. Glykosider hittar du i brakved och liljekonvalj. Röd flugsvamp innehåller ibotensyra, muskazon och muskimol.
När man börjar att läsa om vad som finns i naturen och allt som är okontrollerat där så inser man snabbt att väl kända hebicider och andra växtskyddsmedel som hanteras rätt är tämligen ofarliga. Giftfri odling är helt omöjligt. Vi har inga ordentliga undersökningar vilka av alla dessa gifter som hamnar i vatten och mat. Vi vet exempelvis att gifter från cyanobakterier förekommer i vårt dricksvatten. Vi vet att mögelgifter ofta är mutagena och mycket vanliga.
Människan har ännu inte lyckats framställa lika potenta gifter som de vi hittar i naturen trots att vi människor verkligen ansträngt oss.
MVH
Jan Lindgren
Gossen Ruda
Tänk bara på botulin.
HelenJ
CITAT (Jan Lindgren @ 03-08-2009, 17:03) *
Hej Helen!
Det var jag som var elak, inte du..
Alla dessa gifter hanterar jag nästan varje dag. En del brukar jag sniffa.
Som du vet framställer naturen massor med avancerade gifter som vi människor förmodligen aldrig kunnat fundera ut. Gifterna som jag räknat upp finns i växter, svampar och djur som förekommer i min trädgård. Jag gillar rhododendron. En mycket giftig växt. Lukta på ett blad av en dvärgrhododendron. Läckert men kanske onyttigt.Tibast innehåller naturligtvis mezerin. Det ger munsveda, törst, kolik, diarré,kramper och omtöckning. Alla prunus och amelanchier innehåller cyanider. Man får vara lite försiktig men jag tycker att kärnorna ger en fin smakbrytning. Terpener finns i barrträd. Glykosider hittar du i brakved och liljekonvalj. Röd flugsvamp innehåller ibotensyra, muskazon och muskimol.
När man börjar att läsa om vad som finns i naturen och allt som är okontrollerat där så inser man snabbt att väl kända hebicider och andra växtskyddsmedel som hanteras rätt är tämligen ofarliga. Giftfri odling är helt omöjligt. Vi har inga ordentliga undersökningar vilka av alla dessa gifter som hamnar i vatten och mat. Vi vet exempelvis att gifter från cyanobakterier förekommer i vårt dricksvatten. Vi vet att mögelgifter ofta är mutagena och mycket vanliga.
Människan har ännu inte lyckats framställa lika potenta gifter som de vi hittar i naturen trots att vi människor verkligen ansträngt oss.
MVH
Jan Lindgren

Tack för ett bra svar. Nog vet jag att många av våra växter är giftiga, men vilket gift som finns i de olika växterna och vilka effekter de har på oss direkt och indirekt har jag ännu inte full koll på. Det är nog lite överkurs...

Sen är det väl också så att även om många växter i våra trädgårdar är giftiga (stormhatt är till exempel en vanlig rabattväxt och den innehåller akonitin - väldigt giftigt!) har ingen sedan 40-talet dött av förgiftning.
Gossen Ruda
CITAT (HelenJ @ 03-08-2009, 22:32) *
Sen är det väl också så att även om många växter i våra trädgårdar är giftiga (stormhatt är till exempel en vanlig rabattväxt och den innehåller akonitin - väldigt giftigt!) har ingen sedan 40-talet dött av förgiftning.

Precis som med Roundup. rolleyes.gif
Tobb
CITAT (Gossen Ruda @ 03-08-2009, 18:40) *
Tänk bara på botulin.

Och det fick jag se (wiki) säljs under namnet Botox,,, som många frivilligt sprutar in i tex ansiktet för att få det där fina icke möjligheten till att le.
Vilken paradox det skulle vara för de som äter ekologiskt och sedan sprutar in gifter i ansiktet istället...

Eller som en professor sa på en av mina föreläsningar, det är lika mycket naturliga gifter i en kopp kaffe som man får i sig från bekämpningsmedel under ett helt år. Visserligen får man i sig gifter som man sprutat ut på grödorna tydligen, men de naturligt förekommande gifterna är också att ta i beaktning.

Alkohol och tobak etc är väl också gifter?
Jan Lindgren
Hej!
Är man lite intresserad av vad växter innehåller så är boken Medicinal Plants of the World av Ben-Erik van Wyk och Michael Wink mycket bra. De behandlar visserligen bara 320 av de vanligast använda medicinska plantorna men det finns en liten översikt med ytterligare några hundra. Jag saknar många arter jag skulle vilja veta mer om. Min fru som har kemisk och biologisk kompetens anser att boken är bra och användbar. En bekant som var här ansåg också att boken verkade korrekt men hon kunde inte använda den i sitt arbete då den saknade tillräckliga hänvisningar till avhandlingar. Hon gör fn en sammanställning av alla vetenskapliga artiklar som skrivits om arterna som ingår i vi-skogen i Afrika.
MVH
Jan Lindgren
officinalis
Nu har jag inte helt hängt med i diskussionen, men förs argumentet att glyfosat är helt okej att använda eftersom det finns växter som gullregn och sprängört som är giftiga?
Aqvakul
Jag fortsätter att avstå från glyfosat - därför att det känns dumt att chansa...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon