CITAT (Jan Lindgren @ 03-08-2009, 17:03)

Hej Helen!
Det var jag som var elak, inte du..
Alla dessa gifter hanterar jag nästan varje dag. En del brukar jag sniffa.
Som du vet framställer naturen massor med avancerade gifter som vi människor förmodligen aldrig kunnat fundera ut. Gifterna som jag räknat upp finns i växter, svampar och djur som förekommer i min trädgård. Jag gillar rhododendron. En mycket giftig växt. Lukta på ett blad av en dvärgrhododendron. Läckert men kanske onyttigt.Tibast innehåller naturligtvis mezerin. Det ger munsveda, törst, kolik, diarré,kramper och omtöckning. Alla prunus och amelanchier innehåller cyanider. Man får vara lite försiktig men jag tycker att kärnorna ger en fin smakbrytning. Terpener finns i barrträd. Glykosider hittar du i brakved och liljekonvalj. Röd flugsvamp innehåller ibotensyra, muskazon och muskimol.
När man börjar att läsa om vad som finns i naturen och allt som är okontrollerat där så inser man snabbt att väl kända hebicider och andra växtskyddsmedel som hanteras rätt är tämligen ofarliga. Giftfri odling är helt omöjligt. Vi har inga ordentliga undersökningar vilka av alla dessa gifter som hamnar i vatten och mat. Vi vet exempelvis att gifter från cyanobakterier förekommer i vårt dricksvatten. Vi vet att mögelgifter ofta är mutagena och mycket vanliga.
Människan har ännu inte lyckats framställa lika potenta gifter som de vi hittar i naturen trots att vi människor verkligen ansträngt oss.
MVH
Jan Lindgren
Ja, det är ju som så att det är endast ett få procent av samtligt förekommande gifter som människan har framställt. Resten finns naturligt... Men det finns ingenting sammantaget så giftigt som en cigarett! Nu vet jag ju inte hur många här som röker, men alla som gör det och skriker över bekämpningmedel borde omgående ta reda på hur giftig en enda cigarett är. F ö är nikotin numera förbjudet som bekämpningmedel... och då är det endast nikotin vilket är en liten del av innehållet i en ciggarett.
Bara som ett litet tillägg, Jan...
CITAT (HelenJ @ 03-08-2009, 16:30)

Jag är inte färdigutbildad trädgårdsmästare och har ännu inte så stor kunskap om gifter. Därför var inte frågan elakt menad på något sätt, jag är bara intresserad. Jag tar alla chanser att lära mig mer.
Och jag undrar fortfarande....
Utbildningen för bekämpningsmedel (behörighet) var frivillig när jag utbildade mig, men jag vet ju inte hur det är på den utb du går. Jag rekommenderar dig att gå den utbilding, oavsett du tänker använda bekämpningsmedel eller inte. Den är väldigt lärorik och den som ska jobba inom trädgård borde absolut gå den.
F ö finns det väl inget yrke som heter Trädgårdsmästare längre? Det fanns inte när jag utbildade mig i alla fall, det var borttaget då och det är några år sen.