Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vad kan man förvänta sig av en handelsträdgård?, fusk med austinrosor? eller hur funkar rosbranschen?
          mino
          Inlägg 05-08-2009, 08:41
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 206
          Medlem nr: 10 027

Jag köpte häromdagen en Austinros från en handelsträdgård i Sthlm, de hade en 5-6 Austinrosor att välja på. När jag har köpt krukade Austinrosor tidigare så har de stått i en Austinkruka och haft en licenslapp fäst på stammen. Denna hade inte detta utan bara en lapp på danska och var billigare än de jag köpt tidigare. Nu funderar jag på om jag har blivit "lurad" eller inte. Kan det vara en importerad ros som är inympad på en ros som inte klarar sig här? Eller är det nån form av sekund vara? Får Austinrosor säljas på det sättet eller är det någon form av fusk? Nu köpte jag bara en så det är inte nån katastrof om den dör men samtidigt undrar jag lite över hur det funkar och om denna handelsträdgård ska undvikas i framtiden. Är det upp till mig som kund att vara påläst om vad jag köper eller har handelsträdgården ett ansvar för att plantorna de säljer är någorlunda härdiga i området/landet de säljs i? Eller är jag bara överdrivet misstänksam?

--------------------

Bor i zon 2/3 södra Stockholm

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Stiffe
          Inlägg 06-08-2009, 21:44
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 710
          Medlem nr: 13 877

Vad gäller grundstammen Laxa, så är den bara härdig till zon 2. Den har tidigare använts i Sverige, men på grund av dess klena vinterhärdighet övergavs den till förmån av Canina (zon 6) och Multiflora (zon 4).
          /S

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 08:00

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon