Jovisst, träden på Hanneles bilder har ju hamlats kontinuerligt. Det är ju en helt annnan sak....... Hannele, du får vara tydlig med det, så att du inte lurar trådskaparen att man kan beskära en uppvuxen lönn på detta vis. Det är tyvärr vanlingt att man ser träd som förstörts genom att folk trott att man kan hamla ett uppvuxet träd att bara kapa tjocka grenar.
Jag har amatör-hamlade lönnar på min tomt och dom är inte snygga! Man har kapat grenar som lämnat snittytor på 20 cm i diameter. Jag kan intyga att lönn inte svarar bra på hamling heller. Till skillnad från pil, som snabbt bildar en tät krona av många små grenar, så skjuter lönnen långa grenar. Först är kronan gles, sedan har man grenar som på ett par år blir ganska grova. I stället för en rufsig och jämn krona så blir lönnens krona blir spretig som en punk-frisyr.
Sedan tillkommer detta med tidpunkten. Eftersom lönnen blöder lätt så ska man undvika att beskära på våren. I så fall måste man göra det redan på vintern eller på sensommaren. På sensommaren är läkförmågan bättre, men å andra sidan så stimuleras skottillväxten inte lika mycket när man beskär vid den tidpunkten, och det är ju många skott man vill ha på ett hamlat träd. Nej, lönnar är vackast i sin naturliga form!
Redigerat av Sommartorparn: 09-08-2009, 15:08
--------------------
Hellre planering än plantering
|