Men herregud!
Den här debatten orsakades av en artikel om bekämpning av
jättelokan. Jag tror att vi alla kan vara överens om att jättelokan är ett ekologiskt problem i vissa områden p.g.a. att det tar över. Den är också svårbekämpad på alla sätt. Folk kan får brännskador av dess saft, etc. Om Roundup funkar mot denna växt så är det väl bra att odla tipsar om det. De som är upprörda över detta får gärna avslöja sina egna hemliga tips om hur man får bort jätteloka.
Debatten om vem som har rätt att ha trädgård eller inte är i det här sammanhanget helt missvisande eftersom de stora problemen med jättelokans spridning i allmänhet inte finns i trädgårdarna.
Angående Roundups vara eller inte vara så har jag full respekt för dem som inte vill använda det i sina trädgårdar. Har man tid så är handkraft alltid det bästa. Jag har också full respekt för dem som vill använda det för att få bukt med problem som är dom övermäktigt. Men jag har absolut ingen respekt för dem som använder roundup på ett oansvarigt sätt, exempelvis sprutar på växter som inte tar till sig produkten, på grusplaner som släpper genom produkten rakt ner i grundvattnet, på växter som ännu inte har fått tillräckligt med bladmassa, ja till och med finns det dom som blandar det i målarfärg i tron att det ska stoppa alger ....

Jag tillhör dom som ibland tar till Roundup vid vissa svårhanterliga problem. Samtidigt har jag fått mer och mer förståelse för att myndigheterna vill förbjuda amatörer att använda denna produkt. Ska man använda bekämpningsmedel så ska man åtminstone använda det på ett sätt som ger maximal effekt med minimal miljöpåverkan, och till det behöver man kunskap och en känsla för att det faktiskt är ett gift som man hanterar.