Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Beskära vattenmeloner?
          01550n
          Inlägg 05-07-2009, 20:35
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 14
          Medlem nr: 23 961

--> *Nybörjare* <--

Hej alla gada!
          De här året fick jag ansvaret över vårt växthus, vilket jag tog på fullt allvar. Så nu odlar jag alla roliga växter jag kunde hitta på plantagen och plantskolor. happy.gif Det blev bla: vatten-,galia- och nät melon, majs, physalis, tomat, chili och lite annat smått och gått.

Mina vattenmelonplantor har stått läng och trampat utan att det har hänt så mycket fram tills nu... Och oj,oj, oj.. säger jag bara vad de växer! Wohoo, jag klarade det bravo.gif

Men nu har mina fem plantor (vissa mer, vissa mindre) skickat iväg två rankor/själkar var, och fler är på gång.
          Allt detta i mitt lilla växt hus, haha det kommer aldrig att gå.. flirting.gif Nybörjarfel har jag hört.. whist.gif innocent.gif

Men nu är huvudfrågan: kommer mina plator orka göra meloner när dem har så många rankor i gång samtidigt? Ska jag beskära dem? Ta bort vissa? Eller har ni några andra tips jag behöver veta?

Är det lättast att pollinera på visa speciella ställen? Längst ner? confused.gif

Tack till alla som tar er tid och vill hjälpa mej och mina meloner. smiley_small_hug.gif
          //Anton

--> *Nybörjare* <--

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 08-08-2009, 10:05
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Nej du behöver inte göra någonting mer än att kanske hjälpa till att pollinera de få honblommor som kommer (de flesta blommor som kommer på melon är hanblommor och de bildar inga frukter). Skulle man råka få många honblommor och alla skulle bli befruktade så brukar plantan själv abortera en del frukter.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera

Inlägg i den här tråden

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-08-2025, 19:58

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon