Aha så mulltoa är ett varumärke? Nåväl: Detta är iallafall en toalett av modell mycket enkel och bra och som står i sommarstugan.
Den har en rejält stor tank i källaren som senast tömdes för tre år sedan av undertecknad. Innehållet hade då omvandlats till luktfri mull. Tror jag fyllde 5 skottkärror (Tanken var då rejält full och inte tömts på många herrans år...-För att detta skulle funka hade en smått otrevlig procedur skapats av min far som gick ut på att "välta" högen genom en inspektionslucka)
Själva toaletten består av en toastol och ett rör en bit rakt ner i tanken. Inga knappar, inga luckor (förutom toalocket), ingen separering, ingen uppvärmning. Det är sidorna på insidan av toastolen och röret som det då fastnar klet på. Man kan ju ta en toaborste och en kanna vatten. Men spruta vatten med tryckspruta känns mer hygeniskt .
Ja just det: toan har en fläkt också som suger ut luft (torkar). Denna luft släpps ut i en liten skorsten vid taknocken. Enda gången det blir lukt från toan är om det är strömavbrott (fläkten står still) Det finns lite rör i tanken som jag tror är "luftrör".(Kopplade till fläkten)
Nu hoppas jag beskrivningen är klar som kristall.
--------------------
Södertörn, zoon 3
|