Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Tall, från natur till kruka?
          JammJamm
          Inlägg 08-08-2009, 09:58
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 25 323

Har hittat en tall i en klippskreva som jag gärna skulle vilja sätta i en kruka och nu har jag lite frågor.
          Jag har ingen erfarenhet av någonting angående skötsel av växter...förutom nått om att blöta fötter är dåligt.
          Trädet är 40cm högt, 60 cm brett, verkar vara åldrat.

1, Är det möjligt att ha den inomhus? Om inte, varför? Finns det ett svenskt träd som klarar sig inomhus?

2, Är det nödvändigt med dräneringshål i botten? Kan man inte bara ha ett lager lecakulor?

Kommer inte på något mer för stunden, tacksam för svar.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          KURT
          Inlägg 08-08-2009, 12:33
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

1: Jag förutsätter att det är din klippskreva, eller att du frågat markägaren.

2: Våra träd är anpassade att ha en vintervila, skall man då ha dem inomhus så bör man alltså ge dem en mycket sval miljö under vintern.

3: Man bör definitivt ha dräneringshål, annars måste man vattna mycket ofta i väldigt små mängder och vara mycket noga med att kontrollera vattennivån.

Citera
          JammJamm
          Inlägg 08-08-2009, 14:46
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 25 323

CITAT (KURT @ 08-08-2009, 13:33) *
          1: Jag förutsätter att det är din klippskreva, eller att du frågat markägaren.

Markägare kommer givetvis tillfrågas.

2: Våra träd är anpassade att ha en vintervila, skall man då ha dem inomhus så bör man alltså ge dem en mycket sval miljö under vintern.

Om jag har den ute Dec-Feb har den fått sin vintervila då? Måste perioden vara längre? Jag bor i Uppland så det är inte mycket till vinter =).

3: Man bör definitivt ha dräneringshål, annars måste man vattna mycket ofta i väldigt små mängder och vara mycket noga med att kontrollera vattennivån.

Okej tack.

CITAT (flaxss @ 08-08-2009, 14:09) *
          om du nu får ta den och funderar på att göra det så måste du ha tillgång så att du kan ha den ute exempel på en balkong, altan, uteplats eller nåt likande.

Det finns! Att ha den ute ett par månder om året kan jag leva med, känslan av levande träd i ens vardagsrum är dock det drivande =).

Tack för svaren, om det är någon som har erfarentheter av detta så får ni gärna skriva lite, har sökt men inte hittat något liknande.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 08-08-2009, 14:59
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (JammJamm @ 08-08-2009, 15:46) *
          Markägare kommer givetvis tillfrågas.
          Om jag har den ute Dec-Feb har den fått sin vintervila då? Måste perioden vara längre? Jag bor i Uppland så det är inte mycket till vinter =).
          Okej tack.
          Det finns! Att ha den ute ett par månder om året kan jag leva med, känslan av levande träd i ens vardagsrum är dock det drivande =).

Tack för svaren, om det är någon som har erfarentheter av detta så får ni gärna skriva lite, har sökt men inte hittat något liknande.

Uppland har mer vintern än inne och i skåne.

det kommer inte funka så att bra då svenska träd inte trivs inne dom ska svara ute. möjligen kan den klarar sig inne på våren-sommaren. men sedan måste den ha vinter ute eller mycket mycket kallt inne.

det är bättre du köper en större krukväxt att ha inne istället, exempel Rumsgran. det finns också redan färdiga bonsaier om du vill ha ett äldre utseende.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 01:31

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon