Fågelvägen, jag har just beställt viltstängsel till min tomt. Jag hittade på Högberga AB och det är två meter högt, tätt nertill om man vill stoppa hare och räv, men det finns med större maskor nedtill också. Sen tremeters stolpar i trä som ska göras hål för i marken med jordborr, minst 50 cm. Jag har också berg, men det finns "stolpskor" som man fäster i berget efter att först ha borrat ett hål. Det hålet behöver inte vara så grovt som ett stoplhål. (Jag har inte kollat var jag kan hyra en sån borrmaskin, men det finns väl, hoppas jag!). Jag kommer spänna en tråd i toppen på stolparna så staketet i själva verket blir ännu högre än 2 meter. Jag har hört mig för här och svaret jag fått är att staketet måste vara minst 2 meter, en granne har försökt inhägna sitt grönsaksland, men de gav upp tillslut eftersom rådjuren hoppade över allt de byggde! Hon var tveksam till att mitt 2,5 meter höga staket skulle räcka, men i så fall får jag spänna ännu en tråd. Jag hoppas ju att det är lättare att stänga djuren UTE än INNE, så det borde inte behöva vara lika högt som ett vilthägn. Men vi får väl se vem som skrattar sist... Staketet blir 200 meter långt och priset ink frakt skulle bli drygt 17.000:- men det stora problemet är att hitta nån som vill sätta upp det... Jag har haft två här för att ge ett pris, den ena sa 80.000:- och den andra har inte hört av sig. En annan ska komma på fredag, men han har redan ändrat tid en gång så vi får väl se om han kommer, annars får jag väl göra det själv. Imorse så var min vinbärsbuske helt förstörd, sönderfejad. Jag tittade till den igår och såg att det nog var dags att skörda bären - men hann inte! Det här är enda lösningen! Jag har försökt fästa höga hasselgrenar mot nuvarande staketet där det är en "glipa", det är annars höga hasselbuskar som växer längsmed stketet, men de kommer in ändå. Mina rådjur är kanske lite smartare än Gossen Rudas rådjur?
--------------------
Anna-Karin Lundberg Min trädgård är mitt rike!
|