CITAT (Yllekofta @ 10-08-2009, 16:39)

Nu fick jag det rätta krypet med på bild, och det ser ju ut att vara någon slags rovstekel. Den suddiga plumpen är flugan den bar med sig. Och jag lovar, det var första och sista gången jag daskade till ett djur för att kunna fota.
Usch ja, men nöden har ingen lag. Fast nu fick vi bekräftat att det var ingen Ectemnius utan en annan rovstekel som lystrar till namnet Mellinus arvensis. Kallas ibland för glattstekel. Ectemniusen tar bara blomflugor, den här flugor i allmänhet och alltså även blomflugor. Förmodligen en av Sveriges vanligaste större rovsteklar, bygger nästan var som helst. Dock inte i trä som Ectemnius utan gräver bohålor i marken. Den har en speciell teknik att ta sig ner i boet. Alla, eller nästan alla, andra rovsteklar klämmer in sig i boet med bytesdjuret hängande under kroppen eller släpande efter fasthållet med benen och ibland även käkarna, men den här vänder och backar in och håller bytet bara med käkarna. Därför är den väldigt lätt att fotografera vid boet för det går långsamt.