Hmmm, det här stämmer inte.
Flugan är mycket riktigt en blomfluga, vid namn Flyttblomfluga, Episyrphus balteatus. Storlek lite mindre än en "grön spyfluga", och framför allt smalare. Om någon har någon på magen, så är det snarare tvärtom, men båda är så stora att det skulle vara en fråga att fundera över.
Jag förmodar att "den gröna spyflugan" istället är en mycket liten grönglänsande glansstekel (överfamilj Chalcidoidea) som parasiterar på denna blomfluga.
Flyttblomflugan tror jag hör till en av de vanligaste blomflugorna som alla kan finna i sin trädgård. Själv tycker jag att de föredrar gula blommor. Gå ut och titta! Det skulle förvåna mig om någon blev utan "fynd"!
Den är lätt att känna igen på sin olivgrönglänsande mellankropp (där strimmorna inte är lika uttalade som hos Helophilus, ibland ser man dem inte alls), och sin svartrandiga bakkropp där varannan svart rand i mina ögon ser ut som silhuettenen av en flygande fågel!

Flyttblomflugan är en trevlig liten fluga. Vacker dessutom. Ganska liten, men kan ändå vara upp till en centimeler lång. Hanarnas ögon går ihop uppe på huvudet, honornas ögon sitter isär. Mitt foto är alltså på en hane.
Den kommer varje år från mellan- och sydeuropa, får en generation ungar som sedan flyttar tillbaka igen på hösten. Tänk va! Denna lilla blida fluga, är en sådan storflygare, naturen är märklig! Man har sett dem i stort antal flyga över alperna!
Och larverna äter bladlöss!
Vad har du under altanen? Eller
bredvid altanen? Där har troligtvis larverna ätit av dina bladlöss!!
Gissar på att larverna förpuppat sig där, och de som kryper upp är nykläckta flugor. Har de dessa gröna små parasiter är dessa också nykläckta, och flugan inte livsduglig.