Tack Gudrun i Göteborg och HelenJ! Så glad jag blev för svaren! Själv hade jag en bokharabinda vid skogskanten. Första året växte den väldigt fint och lös fräscht grön mot skogens mörkare grönska, men nu andra året ville den inte längre vara med så jag flyttade den ... till ett annat sandigare ställe, men den kanske vore något att pröva där vid rosenbågen.... fast jag är väldigt nyfiken på silverregnet? Jag slog upp den och såg bild på liknande växt som bokharabindan fast med vita blommor... När jag tittade på uppgifter om silverreng läste jag om honungsrosen hybrida. Där stod att den klarar nästan all slags trädgårdsjord och kan också växa i halvskugga... Jag som så gärna skulle vilja ha en ros där ... vad tror ni om honungsrosen???? Vore det helt lönlöst kanske att pröva? Det där med clematis och lite sandigare jord var intressant att veta - det visste jag inte innan. inte undra på att min jackmannii trivs suveränt fastän just där den växer är jorden lite fattig. Se där, man lär sig alltid något nytt. Något som jag inte blivit klok på ännu är det där med kaprifolen. Kaprifol var en växt som jag inte gillade ... till nu... nu är jag helförälskad. Jag har en Tellman som tyvärr inte doftar så jag har skaffat två till, men jag minns inte namnen! Den ena har ljusgula blommor och doftar - den andra har blommor blandade i ljusgula och ganska starkt karminröda färger. Båda doftar ljuvligt och blommar länge från juli och framåt. Törs någon gissa vad de kan vara för sorter?
Än en gång! Tack för era svar.
|