Det verkar vara riktigt kluriga små kryp jag fått eftersom ingen har några idéer om vad det kan vara, alternativt vad jag ska göra med dem. Det var ju för typiskt. :(
Har dock lite kompletterande info. Nu har jag nämligen lyckats titta ännu närmare på krypen och insett att de är inte gröngula. De är genomskinligt gula. Det var ute i ljuset mot bladet som jag uppfattade en grön ton i dem.
Jag tror också att de små genomskinligt vita krypen och de större med svarta prickar (de genomskinligt gula alltså) i själva verket är samma stadie av samma kryp. Jag hittar nämligen mellanting av dem. Några som ser ut som de minsta men är aningen större och där jag nu kunde ana två svarta prickar på sidorna. Och så hittar jag större där de blir gulare och gulare och de svarta prickar blir större. Jag visste inte att insekter kunde växa på det sättet. Ha samma form men bli större och större. Jag tänkte att de hade väl skiljda stadier med fasta storlekar, så jag tänkte inte tanken förut på att de kunde vara samma stadie. Nu när jag tänker efter inser jag att tex fästingar ju ser ungefär likadana ut men växer med åren. Kan det vara så att de funkar likadant? De borde väl kunna vara relativt nära släkt?
Om någon vet något något generellt om såpsprit som ni tror jag kan ha nytta av också, även om ni inte vet vad det är för sorts kryp, så blr jag glad även för sådana upplysningar. Har inte hittat på nätet om det finns någon standard för hur ofta man ska spruta eller hur länge man behöver hålla på och behandla.
Är det för övrigt någon som vet om man kan ändra "gröngula" i min rubrik på något sätt?
|