Det ser ut som 8 ben. De har iaf 4 ben framåt. Jag tror de är ben allihop även om de mittersta skulle kunna vara någon form av spröt också. Men jag tycker att de går med dem också. Och sen tycker jag att det ser ut som två ben på var sida längre bak, bakom prickarna. Men de är så små att det är svårt att räkna benen.
Kollade nu lite på dvärgkvalster på nätet för att se om de passade in. Hittade dock att "Dvärgkvalster håller till på plantans unga delar; mellan bladen inne i skottspetsar, bland bladhår, mellan knoppfjäll och i blomknoppar." vilket inte stämmer med de kvalsterna vi har.
Men eftersom du pekade mig åt kvalsterhållet dammsög jag nätet lite på det. Och hittade att det på engelska finns något som heter "Two-spotted Spider mite".
http://entomology.ifas.ufl.edu/creatures/o...potted_mite.htmBilder visade att det måste vara det vi fått. Och via det latinska namnet visade det sig att... det helt enkelt är växthusspinnkvalster, som väl är det vi i vardagligt tal kallar spinn. Gåtan löst! Helt vanligt spinn alltså.
Och de små "hålen" i bladen är då alltså inte äggställen utan växtceller som de ätit upp. Och djuret går igenom en massa stadier från att ägget kläcks tills de är fullvuxna, därav att de ser lite olika ut. Och tydligen växer de svarta fläckarna på spinnkvalstrena med tiden då de byggs upp av slaggprodukter, om jag fattat det hela rätt.
Eftersom jag har haft spinnangrepp tidigare ett par gånger på krukväxter trodde jag inte att det var spinn denna gång eftersom det inte var en massa trådar. Den pak choi som hade ett jätteangrepp hade ju visserligen en hel del trådar på sig. Och så har jag sett någon enstaka tråd här och där vid angreppen på bladen på de andra. Men antagligen är det väl helt enkelt så att vi upptäckt detta angrepp mycket tidigare? Att de inte hunnit sprida sig och börja spinna en massa.
Så nu har jag läst i en annan tråd här i forumet om hur man ska bekämpa dem. Mycket riktigt har många erfarenheter av att det inte hjälper med såpvatten eller såpsprit.
http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=76223&st=0Av en slump när jag letade efter kvalster på nätet råkade jag också trilla på följande:
"Duscha inte plantorna när solen gassar på dom. Det kan ge upphov till brännskador på bladen." En eventuell förklaring till skadorna på bladen efter besprutningen. Det får bli kvällstid eller när det är mulet i fortsättningen då.
Jag vill tacka dig så varmt GunnellF för att du stryrde in mig åt rätt håll! Nu ska jag fortsätta plocka bort angripna blad och beställa Spidermite Control och hoppas att de har kort leveranstid!
Tack för hjälpen!